MAN2: 's-Gravelands Blauwen winnen van Spakenburgse Rooien

3752AE
BUNSCHOTEN-SPAKENBURG
tel. 033-2992140

MAN2 reisde met een mooie reeks van 15 punten uit 5 wedstrijden af naar Spakenburg om koploper IJsselmeervogels te bestrijden; een wedstrijd van de koploper van de ranglijst (IJsselmeervogels) tegen de koploper van de tweede periode (’s-Graveland).

Het eerste kwartier van de wedstrijd laat zich omschrijven als grimmig. Bron hiervan was het gedrag van enkele spelers van IJsselmeervogels die zich laatdunkend uitlieten over hun gasten en samen met een onjuist vlagsignaal van de assistent-scheidsrechter van IJsselmeervogels en een vieze overtreding van de rechtermiddenvelder van de ‘Vogels’ op de hakken van Stan de Brouwer waren de ingrediënten voor irritatie aan beide zijden. Overigens voorkwam het vlagsignaal een vrije doortocht naar het doel van IJsselmeervogels en de overtreding werd niet bestraft.

’s-Graveland bleef desondanks rustig en nam het initiatief in de wedstrijd en een doelpunt kon niet uitblijven. Dat gebeurde echter wel, ondanks de kansen. Stan de Brouwer volleerde naast na goed voorbereidend werk van Bart van Wijk en Dirk Timmermans. Laatstgenoemde ging even later voor eigen succes waar het afleggen op Job Romviel een betere optie leek. De poging in de korte hoek was lastiger. Even daarna kwam Job Romviel wel in kansrijke positie, maar zag zijn schot van 11 meter gekeerd door de keeper van IJsselmeervogels. Een laatste kans voor MAN2 werd van de doellijn gehaald en dus gingen beide ploegen met 0-0 rusten.

Het vertoonde spel en de mogelijkheden die het creëerde waren voor het coachende duo Kees Langerak en Jos van der Burgt aanleiding om geen wissels door te voeren. De defensie onder aanvoering van aanvoerder Daan Schouten, in het centrum bijgestaan door Quinn Buitendijk en op de vleugels Steffen Geels en Rogier van Wijk hadden de zaakjes goed voor elkaar. Middenvelders Jordi Hagen Nick Mostert controleerden het middenveld en in aanvallend opzicht waren Dirk Timmermans, Bart van Wijk, Job Romviel en Stan de Brouwer dreigend.

Aan het begin van de tweede helft was het wel meteen raak toen de doelman van IJsselmeervogels een rebound schonk aan Job Romviel die scoorde maar terecht wegens buitenspel werd afgevlagd. MAN2 trok de lijn van net voor rust dus door en leek het een kwestie van tijd dat het een voorsprong nam. Dirk Timmermans, na de winterstop in goede vorm stekend, was net na het uur twee keer betrokken bij een kansrijke aanval, maar zijn laatste pass was tot tweemaal toe net niet zuiver genoeg. Hij speelde daarmee een ietwat ongelukkige wedstrijd en werd kort daarna vervangen door Tobias Serpenti.

Ruim een kwartier voor tijd viel dan het openingsdoelpunt. Net nadat hij voor eigen succes had mogen en misschien wel moeten gaan, mocht Stan de Brouwer, ondanks het vlagsignaal van de assistent-scheidsrechter van IJsselmeervogels, door van de scheidsrechter en omspeelde in een één tegen één situatie de doelman en zette zijn ploeg op voorsprong. Een paar minuten later verdubbelde een van de mannen van de wedstrijd, Bart van Wijk, deze voorsprong. Met een mooie boogbal over de verdediging schoot hij 0-2 binnen, nadat de keeper zijn doel had verlaten om een diepe bal te onderscheppen. Het wegwerken lukte niet en Bart van Wijk profiteerde.

Een rustig slot van de wedstrijd werd het ondanks de voorsprong niet voor MAN2. Een spaarzame aanval van IJsselmeervogels, dat het voornamelijk met lange ballen van achteruit probeerde, over de rechterkant werd afgerond met een scherpe voorzet en een intikker bij de tweede paal: 1-2. Het deed het geloof bij de gastheren oplaaien en bij ’s-Graveland vloeiden de krachten langzaam weg. Mitchel Breijer had daarom Rogier van Wijk al vervangen voor wat vers bloed in verdedigend opzicht. Ruimte voor snelle tegenaanvallen waren er wel en de andere man van de wedstrijd, Stan de Brouwer, had zich daarin egoïstischer mogen tonen, maar koos ervoor om medespelers in de aanval te betrekken. Een ruimere voorsprong bleef uit en IJsselmeervogels bleef het proberen met hoge ballen in de zestienmeter van ’s-Graveland. Maar daar heerste doelman Menno van Voorst die met een aantal moeilijke vangballen op de doellijn de gelijkmaker voorkwam. En toen in de 85e minuut de bal wel een keer goed viel voor IJsselmeervogels gebeurde dat in buitenspelpositie waardoor de (onverdiende) gelijkmaker gelukkig uitbleef. De slotfase werd van zijn spanning ontdaan toen Job Romviel geloofde in een lange bal van Quinn Buitendijk en hij zette daarmee de doelman onder druk en na de kluts kon hij op een leeg doel afgaan en de beslissende en bevrijdende 1-3 maken. De moegestreden Stan de Brouwer liet zich vervangen voor de defensief ingestelde Jan Valkonet om de laatste minuten vol te maken.

De 1-3 zege was de juiste afspiegeling van de wedstrijd en de terechte beloning voor een collectief sterk opererend ’s-Graveland, dat de koppositie in de tweede periode verstevigde en een grote stap zette richting nacompetitie. Als het in de resterende vier wedstrijden dezelfde vastberadenheid en focus kan opbrengen dan zal MAN2 dat kunnen realiseren.