Selectieteams ongeslagen met mooie overwinningen van VR2 en MAN2 en natuurlijk de 2-4 winst van MAN1 op naaste buur en concurrent Altius.

Altius 1

Graveland 's 1

... (vrije trap)
Wilco de Birk (intikker)
Sam Torsing (schot)
Sam Torsing (vrije trap)
... (e.d.)

16 maart 2024 14:30

P.P. Beudeker

Sportpark Berestein
Kininelaantje 6 -7
1216BZ
HILVERSUM
tel. 035-6561730

VR1 speelde een goede wedstrijd tegen HZM VR1. Het lukte echter niet het overwicht in de score tot uiting te brengen. De formatie van Jaap Hofman, die nog steeds veel speelsters mist, moest daarom met een 0-0 gelijkspel genoegen nemen. Bij VR2 was Floor Blankenberg matchwinner; met haar twee doelpunten zorgde ze voor de 2-1 winst tegen FC Almere VR1. Door de overwinning stijgt VR2 naar een mooie 7e plaats. MAN2 speelde ook tegen FC Almere en wonnen met dezelfde cijfers. Via Bart van Wijk en wie anders dan Dirk Timmermans (zijn 8e doelpunt in zeven opeenvolgende wedstrijden) nam het team van Kees Langerak en Jos van de Burgt een 0-2 voorsprong. Verder dan 1-2 liet MAN2 het niet meer komen, waarmee goede zaken wordt gedaan in de 2e periode.

MAN1 ging op bezoek bij buurman Altius dat 8 wedstrijden op rij had gewonnen en vorige week de 2e periodetitel had bemachtigd. Net als in de heenwedstrijd vielen er weer veel doelpunten. Zo spectaculair als toen met 13  doelpunten, werd het niet. Ditmaal bleef de teller steken op zes. Want ’s-Graveland sloeg de aanval op de koppositie niet alleen af, het  vergrootte het verschil tot zes verliespunten door met 2-4 te winnen.
Daar zag het in het begin niet naar uit toen binnen 10 minuten een makkelijk gegeven vrije trap ingebracht werd en door iedereen inclusief doelman Tristan Janmaat werd gemist. Altius had de gewenste voorsprong snel binnen en leek daarmee de basis te leggen voor de volgende overwinning. ’s-Graveland herstelde zich wel van deze snelle tegentreffer. Hoewel geen sprake was van goed spel, was ’s-Graveland wel het meeste dreigend. Echt uitgespeelde kansen leverde dat niet op. Ramon Bouwman was dichtbij een treffer. Doordat de bal iets te ver van zijn voet afschoot, werd het een makkelijke prooi voor de Altius doelman. Uit een afgeslagen corner schoot Wout Romeijn hard in. Via een Altius voet verdween de bal net naast. Altius wachtte af en probeerde via de counter de score op te voeren. In de 20e minuut werd ‘s-Graveland door de jonge doelman van Altius terug in het zadel geholpen. Onder druk gezet door Wilco de Birk verspeelde hij de bal aan de ’s-Graveland aanvaller die de bal kon binnenschieten. Het gevaar van Altius kwam na de gelijkmaker vooral vanuit een serie corners, zonder succes voor de Hilversummers. Binnen 10 minuten keerde ’s-Graveland de stand om in eigen voordeel. Ramon Bouwman wurmde zich langs twee verdedigers en vond de vrijstaande Wilco de Birk. Die had geen moeite om zijn tweede van de middag te scoren en zijn team op voorsprong te zetten. In het laatste kwartier van de eerste helft drong Altius meer en meer aan. De ’s-Gravelandse verdediging gaf echter nauwelijks kansen weg. Wout en Mathies Romeijn en vleugelverdedigers Daan Verdam en Stef Jansen hadden hun zaakjes goed voor elkaar. En toen de rechterspits van Altius toch een keer vrije doorgang had bracht Tristan Janmaat met een uitstekende ingreep redding zodat de voorsprong meegenomen kon worden naar de kleedkamers.
Om de achterstand zo snel mogelijk ongedaan te maken, begon Altius fel aan de tweede 45 minuten. ’s-Graveland werd teruggedrongen en was nu de ploeg die op de counter loerde. Dat had na een kwartier succes. Ruben Verhoeven zag de ruimte achter de Altius defensie en speelde Sam Torsing aan die vervolgens alleen op het doel van Altius af ging. Voordat de meesprintende verdedigers konden ingrijpen, haalde hij snoeihard uit. Dat was een klap die de thuisploeg moest verwerken. Daar kreeg het weinig tijd voor. Vijf minuten na zijn 1-3 leek Sam Torsing de wedstrijd te beslissen. Zijn directe vrije trap was niet hard, maar wel geplaatst en liet daardoor de Altius doelman kansloos. Zo bracht ’s-Graveland halverwege de tweede helft de marge op drie doelpunten. Rik Klement en René Wijnsma brachten met Twan Roorda voor Sam Torsing vers bloed in, waar Altius inmiddels noodgedwongen een aantal spelers met blessures moest vervangen. Het pleitte voor de Hilversummers dat ze bleven knokken en zoeken naar een treffer die hoop zou bieden op een beter resultaat. Die kwam er een kwartier voor tijd toen Tristan Janmaat uit de zoveelste hoekschop van de gastheren de bal niet goed verwerkte en de 2-4 binnenviel. Daarmee kreeg Altius het geloof dat er wellicht toch meer in zou kunnen zitten. Er waren daarna inderdaad enkele gevaarlijke momenten voor het ’s-Graveland waarbij Tristan Janmaat tot tweemaal toe wel goed ingreep. Aan de andere kant had ’s-Graveland ook nog goede mogelijkheden om de hoop van Altius definitief weg te nemen. Fabian Degekamp was er tot tweemaal dichtbij. De eerste keer werd zijn schot na goed voorbereidend werk van Luke Sluijter gekeerd door de doelman van Altius en de tweede keer ging zijn inzet rakelings naast. Met Joost Verdam en even later Vincent van Vuure voor aanvallers Ruben Verhoeven en Wilco de Birk besloot Rik Klement om voor de laatste minuten verdedigend geen kansen meer weg te geven en de wedstrijd over de streep te trekken. Dat lukte prima. Zo won ’s-Graveland het weliswaar niet hoogstaande duel en behaalde bovenal een belangrijke overwinning op een concurrent voor de titel. Volgende week wacht de derby tegen Nederhorst.

Foto's Micha Nijveen