Vierde overwinning op rij 's-Graveland

1098NG
AMSTERDAM
tel. 020-6928314

De vrouwenselectie beleefde een mindere zaterdag. VR1 zou bij winst op Ouderkerk de periodetitel binnenhalen. Door het onregelmatige wedstrijdschema in deze competitie is het lastig om in een spelritme te komen. Tweemaal wist de equipe van Jaap Hofman een achterstand ongedaan te maken via Demi Heus met twee treffers (van 1-0 naar 1-2) en Esmee Budike die voor de 3-3 stand zorgde. Helaas lukt het niet meer het winnende doelpunt te scoren.
VR2 keerde zonder (doel)punten terug uit Utrecht waar het met minimaal verschil van Hercules verloor.
MAN 2 bleek over uitstekende conditie te beschikken. Toen iedereen zich leek te verzoenen met een gelijkspel (de 0-1 was gescoord door Stan de Brouwer) onderstreepte Dirk Timmermans zijn goede vorm door zijn vijfde treffer op rij te scoren. Ditmaal tegen Hees 2 waarmee het tweede weer drie punten kon bijschrijven.

MAN1 won met dezelfde cijfers in Amsterdam tegen TOS Actief. En dat was een magere afspiegeling van het uiteindelijke krachtsverschil. Tegen TOS Actief, dat op eigen veld onder andere van Altius en Real Sranang had gewonnen, was het begin van ’s-Graveland niet echt goed. De thuisploeg begon feller aan de wedstrijd en kwam na 10 minuten op een 1-0 voorsprong toen de snelle rechterspits iedereen zijn hielen liet zien en uit een moeilijke hoek ook Tristan Janmaat kansloos liet. Eigenlijk had ’s-Graveland op dat moment al op voorsprong moeten staan. Ramon Bouwman speelde Jorn Kerkhof op het juiste moment aan. De rechterspits ging alleen op de keeper af en schoof de bal langs de doelman, maar die kaatste via de binnenkant van de paal weer het veld in. Na de achterstand 1-0 kreeg ’s-Graveland meer grip op de tegenstander die in de heenwedstrijd met een 1-1 gelijkspel verdiend twee punten had afgesnoept. Dat vertaalde zich in steeds meer druk op het Amsterdamse doel. De defensie van TOS Actief hield de gelederen redelijk gesloten en kon ook vertrouwen op hun doelman die onder andere een diagonaal schot van Ramon Bouwman en een gevaarlijke vrije trap van Sam Torsing tot corner wist te werken. Eenmaal ging de sluitpost in de fout toen hij bij het opbouwen de bal verspeelde aan Jorn Kerkhof, tot zijn opluchting zag hij dat de  ’s-Gravelander uit een lastige hoek de bal snel moest schieten en het schot in het zijnet belandde. Ook op een afstandspegel van Mathies Romeijn had hij het juiste antwoord. Het bleek uitstel van executie, want uit de corner die volgde wist Wilco de Birk na een half uur de gelijkmaker binnen te koppen.  ’s-Graveland bleef het tempo hoog houden op zoek naar de voorsprong. En ook in verdedigend opzicht stond het nu onder leiding van Wout Romeijn beter. De 19-jarige Stef Jansen had beter grip op zijn directe tegenstander en samen met zijn collega aan de rechterkant Daan Verdam hadden zij ook in aanvallend opzicht hun aandeel. In de counter was TOS Actief nog wel een paar keer gevaarlijk, tegengoals leverden dat niet op.

In de tweede helft speelde ’s-Graveland een van de betere helften in deze competitie. TOS Actief kwam mede door het gedreven middenveld met Luke Sluijter, Fabian Degekamp en Sam Torsing nauwelijks nog aan fatsoenlijke aanvallen toe. Andersom was dat zeker zo. De ene aanval na de andere trok richting het doel van TOS Actief. Het was wachten op een ’s-Gravelands doelpunt. Kenmerkend was dat dat pas na ruim een kwartier in de tweede helft lukte. Na de mooiste kansen was het uiteindelijk een redelijk eenvoudige intikker waarmee Ramon Bouwman zijn ploeg op de verdiende voorsprong zette. Kort daarop mocht Ruben Verhoeven zijn rentree vieren na zes weken blessureleed om Jorn Kerkhof te vervangen. Kort na zijn invalbeurt was hij tot tweemaal dicht bij de bevrijdende 1-3. Net als Fabian Degekamp, Sam Torsing, Wilco de Birk en Ramon Bouwman. Het onderstreepte de overmacht die ’s-Graveland in die fase had. Evenals eerder dit seizoen waarbij verzuimd werd de tegenstander definitief over de knie te leggen, hield ’s-Graveland het onnodig spannend. Want ook TOS Actief besefte dat het met enig opportunisme maar een doelpunt nodig had om er een gelijkspel uit te slepen. Het kwam het spel van ’s-Graveland niet ten goede. Met het inbrengen van Vincent van Vuure en Jimmy Reijnders voor Sam Torsing en Wilco de Birk wilden Rik Klement en René Wijnsma die toevalstreffer voorkomen. Daardoor werd in aanvallend opzicht veel dadendrang ingeboet. Uiteindelijk slaagden de spelers in de opdracht en was de overwinning een feit.

Foto's Brenda de Kruyk en Manon Steenvoorden