Selectieteams revancheren zich voor eerdere nederlagen

Graveland 's 1

JOS Watergraafsmeer 1

9 maart 2024 14:30

F.J. Evers

Sportpark Berestein
Kininelaantje 1
1243LD
'S-GRAVELAND
tel. 035-6560506

De selecties van zowel de mannen als de vrouwen hebben zich gerevancheerd voor de eerder gelegen nederlagen. VR1 kende geen genade tegen Buitenboys en herstelde zich van de nipte nederlaag van dinsdag tegen Waterwijk. Het werd een overtuigende 1-6 overwinning van het team van Jaap Hofman. MAN2 won met diezelfde cijfers van VVZ’69 waar het eerder dit seizoen met 2-1 had verloren. Na een matte eerste helft volgde een prima tweede deel van de wedstrijd. Natuurlijk scoorde Dirk Timmermans weer. Evenals Jimmy Reijnders deed had dat twee keer. De andere treffers werden gescoord Stan de Brouwer en Bart van Wijk. Daarmee nestelt MAN2 zich aan kop van de middenmoot.
Ook MAN1 trof een tegenstander waarvan het eerder in het seizoen verloor. In oktober bezorgde JOS Watergraafsmeer in Amsterdam ’s-Graveland de eerste nederlaag van het seizoen. Ditmaal waren de rollen omgedraaid en zegevierden Wout Romeijn en zijn mannen met een overtuigende 5-2.
Na een goede start van de thuisploeg waarin het een aantal keren dreigend was, waren het de Amsterdammers die bij de eerste keer dat zij in het zestienmetergebied kwamen wel wisten te scoren. Een corner werd van dichtbij door de centrale verdediger binnen gewerkt. Binnen twee minuten bracht ’s-Graveland de stand weer in evenwicht. Ramon Bouwman vond Fabian Degekamp die met een zeer geplaatste schuiver de bal in de hoek schoot. Na de gelijkmaker bleef ’s-Graveland druk uitoefenen op het doel van JOS Watergraafsmeer. De terechte voorsprong kwam tien minuten na de gelijkmaker. Weer was Ramon Bouwman de aangever. Ditmaal kopte hij de bal slim door op Luke Sluijter die alleen voor de doelman van Jos Watergraafsmeer geen fout maakte. Niet veel later had de spits zelf een grote kans in een vergelijkbare positie. Met zijn linker mikte hij de bal op de buitenkant van de paal, wat Jos Watergraafsmeer daar voor overigens ook al eens deed met een afstandsschot. In plaats van de 3-1 werd het kort daarna 2-2. Na een afgeslagen corner van ’s-Graveland counterde de bezoekers snel richting het doel van Tristan Janmaat, waar na een paar passes de bal werd binnengeschoten. In de resterende tijd van de eerste helft had Jos Watergraafsmeer, dat over voldoende individuele kwaliteiten beschikte het betere van het spel. Meer dan een aantal corners en ongevaarlijke schoten leverde dat niet op.

Na het beginsignaal voor de tweede helft van de onopvallende - en dus uitstekende - scheidsrechter Evers gunde's-Graveland de opponent minder ruimte. Het leverde een aantal kansen op waarop de doelman van JOS Watergraafsmeer telkens een antwoord had. Dat lukte hem niet in de 55e minuut toen Ramon Bouwman tot twee keer toe dreigde met een schot en even zo vaak geduld betrachtte om vervolgens met een harde uithaal zijn team deze middag voor de tweede keer op voorsprong te zetten. Ditmaal gunde het de tegenstander niet opnieuw de mogelijkheid om langszij te komen. Want nog binnen 10 minuten na de 3-2 vergrootte 's-Graveland. Fabian Degekamp kopte een vrije trap van Sam Torsing met veel gevoel over de doelman en leek daarmee de wedstrijd beslist te hebben. JOS Watergraafsmeer was nog wel een keer gevaarlijk uit een corner en een hard afstandsschot werd door Tristan Janmaat gepareerd. Het waren de nog spaarzame aanvallen van de Amsterdamse ploeg. Het gaf Rik Klement en René Wijnsma de gelegenheid Ruben Verhoeven, na zijn blessure wat rust te gunnen. Hij werd vervangen door Jorn Kerkhof en ook Sam Torsing ging voortijdig naar de kant zodat ook Twan Roorda zijn minuten kon maken. Het was Jorn Kerkhof die een grote kans kreeg op de vijfde treffer. Met een sublieme steekpass zette Wilco de Birk de aanvaller alleen voor de keeper, die hij omspeelde waardoor hij in een moeilijke hoek terecht kwam en zijn schot in het zijnet zag belanden. Luke Sluijter kon vrij optrekken naar het doel van JOS Watergraafsmeer omdat de verdedigers zich vooral bekommerden om de aanvallers, dus besloot de middenvelder om zelf te schieten, waar de doelman een doelpunt wist te voorkomen. Ook Wilco de Birk was dichtbij een doelpunt. Na een goede voorbereidende actie van Ramon Bouwman kopte hij de bal op de paal. Nadat Mathies Romeijn en Fabian Degekamp vervangen waren door Vincent van Vuure en Sam Klap kreeg Wilco de Birk de beloning voor zijn inzet. Met een strak schot vanaf 16 meter zorgde hij voor de 5-2. Luke Sluijter kreeg daarna nog een publiekswissel (Jimmy Reijnders nam zijn plaats in). In de slotminuten werden de aanvallende opties wat onzorgvuldig uitgespeeld zodat het bleef bij 5-2 en daarmee een sportieve revanche werd behaald.

Volgende week wacht het uitduel bij naaste buurman Altius, dat eveneens op een revanche van de heenwedstrijd zal zijn belust.

Foto's Brenda de Kruijk