's-Graveland wint met (te) kleine marge van ASV'65

1244PK
ANKEVEEN
tel. 035-6562737

’s-Graveland had het aan zichzelf te wijten dat de ‘burenruzie’ tegen ASV’65 tot de laatste seconden spannend bleef. Met de late tegentreffer in de laatste wedstrijd tegen Real Sranang in het achterhoofd, was het voor de bank en de toeschouwers onnodig spannend tot de laatste minuut. De terechte 0-1 voorsprong werd na een lange blessuretijd uiteindelijk over de streep getrokken. Gelet op het grote aantal mogelijkheden had ’s-Graveland verzuimd de supporters een iets meer relaxt slot van de wedstrijd te gunnen. Desondanks vindt ‘s-Graveland zich halverwege de competitie (heeft als enige club alle 13 wedstrijden gespeeld) aan de kop van de ranglijst.

In de dorpsderby trok ASV’65 fel van leer en maakte gebruik van de onwennigheid met natuurgras bij ’s-Graveland. Het leverde een veldoverwicht op, vooral veroorzaakt door balverlies aan de blauwwitte kant. Het meest dichtbij waren de gastheren toen een lob bovenop de lat viel. Na ongeveer een kwartier kreeg ’s-Graveland meer grip de ploeg uit Ankeveen en voerde de druk op de ASV’65 defensie langzaam op. Een treffer leverde dat nog niet op hoewel Twan Roorda en Sam Torsing er wel dichtbij waren. ASV’65 stelde daar in aanvallend opzicht niet veel tegenover. Wetende dat goed voetbal op het gras nauwelijks mogelijk is, werd met een lange trap van achteruit geprobeerd de spitsen in stelling te brengen. Het resulteerde niet in het door de thuisploeg gewenste succes. Integendeel ’s-Graveland bleef vrij eenvoudig overeind en was in aanvallend opzicht wel dreigend. Omdat de ASV’65 doelman een antwoord had op de schoten van Ramon Bouwman en Wout Romeijn bleef de score dubbelblank tot de rust.

De tweede helft gaf een vergelijkbaar beeld als voor de pauze. De eerste grote kans was voor Wilco de Birk. Hij stuitte op de doelman die met zijn reddingen uitgroeide tot de beste man bij ASV’65. Een kwartier na rust moest hij echter toch capituleren. Fabian Degekamp die vorig seizoen nog bij ASV’65 voetbalde, kopte een corner van Sam Torsing binnen en juichte allesbehalve ingetogen. Want het was behalve de voorsprong en de bekroning voor zijn goede wedstrijd, ook zijn 50e doelpunt in het shirt van ’s-Graveland. Na de jubileumtreffer van de routinier kreeg ’s-Graveland voldoende kansen om de score verder op te voeren en daarmee de wedstrijd in een vroeg stadium te beslissen. Wilco de Birk kopte van dichtbij de bal binnen. Om onduidelijke redenen keurde de scheidsrechter deze treffer af. En even daarvoor waren Ramon Bouwman en Sam Torsing al nadrukkelijk op zoek geweest naar de bevrijdende 0-2. De grootste kans kreeg Sam Torsing halverwege de tweede helft. Luke Sluijter legde de bal op een presenteerblaadje klaar voor de middenvelder. Tot zijn eigen en ieders afgrijzen schoot de middenvelder van dichtbij hard over. De druk van ’s-Graveland bleef aanhouden en het was wachten op de tweede ’s-Gravelandse treffer. Via Twan Roorda en een kopbal van Joost Verdam (voor rust ingevallen voor Vincent van Vuure) was het voor de ploeg van Rik Klement en René Wijnsma steeds weer ‘net niet’. Met Jorn Kerkhof voor de altijd hard werkende Twan Roorda brachten zij een verse aanvaller binnen de lijnen. In de 88e minuut kreeg ’s-Graveland dé kans om de wedstrijd te beslissen. Ramon Bouwman kon alleen met een overtreding worden tegengehouden zodat de bal op de stip werd gelegd. De anders zo trefzekere Wilco de Birk zag zijn strafschop gekeerd worden door de goalie van ASV’65. Daardoor behielden de gastheren nog steeds geloof in een beter resultaat. Zij vonden hun tweede adem en trokken met opportunistisch voetbal richting het ’s-Gravelandse doel. Het was vooral de angst bij ’s-Graveland op een tweede zeperd in een week tijd, waardoor ASV’65 gevaarlijk leek. Want echte kansen leverde hun slotoffensief niet op. Zo behaalde ’s-Graveland met een (te) klein verschil drie punten en kan het zich opmaken voor de tweede seizoenshelft, te beginnen op eigen veld tegen het goed presterende NVC.

Foto's Brenda de Kruijk

Foto's Micha Nijveen