Weer de volle winst voor mannenselectie

Graveland 's 1

Nederhorst vv 1

23 maart 2024 14:30

D.C. Verzijl

Sportpark Berestein
Kininelaantje 1
1243LD
'S-GRAVELAND
tel. 035-6560506

De mannenselectie kwam wederom tot winstpartijen. MAN2 legde TOV 2 over de knie en nam daarmee de vierde plaats op de ranglijst over van Waterwijk. De vijfde overwinning in de tweede periode was echter belangrijker. Volgende week kan tegen koploper IJsselmeervogels de koppositie in de tweede periode verstevigd worden. Stan de Brouwer was de grote man bij MAN2 met drie doelpunten en op weg naar een vierde doelpunt werd hij onreglementair gestuit ten koste van een penalty. Aanvoerder Erik Heijnen zorgde daarom voor de vierde treffer.

Na de Berestein-derby tegen Altius van vorige week stond voor MAN1 nu de Wijdemeerse derby tegen Nederhorst op het programma. Een derby die onder de spelers het meeste leeft; al is het alleen maar omdat veel spelers elkaar kennen en al diverse jaren tegen elkaar uitkomen. Het was vooraf de vraag of ’s-Graveland in deze derby het goede gevoel na vorige week had weten vast te houden of dat Nederhorst weer in de flow kon komen waarin het zat voordat de laatste twee wedstrijden verloren werden. Een indrukwekkende reeks van 10 wedstrijden daarvoor waarin het niet verloor leidde de ‘Bergers’ na een positie op de ranglijst waarin het zich nagenoeg veilig mag wanen voor een langer verblijf in de 4e klasse.

Het antwoord op beide vragen leek snel beantwoord te worden toen Matthies Romeijn een door de wind gedragen vrije trap van Sam Torsing binnentikte. Het antwoord van de gasten leek snel te komen, maar de gelijkmaker werd geannuleerd na het vlagsignaal van de ’s-Gravelandse assistent-scheidsrechter Vincent van Wijk, dat werd overgenomen door scheidsrechter Verzijl. Aardig detail van deze derby was dat broer Paul aan de zijde van Nederhorst de assistent-scheidsrechter was. De gelijkmaker kwam er evenwel toch. Net binnen het kwartier kopte Luuk van Huisstede met gevoel de 1-1 binnen.

’s-Graveland leek niet van slag toen Ramon Bouwman een inspeelpass van Daan Verdam slim verlengde op de rappe Ruben Verhoeven die door een verdediger net te veel werd gehinderd om tot een doelpoging te komen. Na twee momenten van enige druk van Nederhorst dat resulteerde in een corner en een mogelijkheid van Nederhorst aanvoerder Job van Wijk zorgde een volgende aanval via de ’s-Gravelandse rechterkant wel voor een nieuwe voorsprong. Weer was het Ruben Verhoeven die daarbij betrokken was. Na in de diepte te zijn weggestuurd door Daan Verdam vond hij met een harde voorzet Ramon Bouwman die via een verdediger zijn elfde doelpunt van het seizoen maakte: 2-1. Amper twee minuten was het alweer raak. Wilco de Birk zette druk op zijn verdediger en ontfutselde hem de bal in de lichte veronderstelling dat hij dat niet volledig reglementair had gedaan. Hij mocht echter door en zijn voorzet werd bij de tweede paal binnengetikt door Ruben Verhoeven.

Het was naar later zou blijken een beslissend moment, want vanaf dat moment leek Nederhorst het geloof verloren te hebben en ’s-Graveland kon zijn momenten kiezen om gevaarlijk te worden. Voor rust kwam dat gevaar nog via Wilco de Birk die zijn halfvolley met links door doelman Wesley van der Helm met een reflex gekeerd zag worden.

Na rust viel de spanning, voor zover nog aanwezig, definitief weg toen Fabian Degekamp in de 55e minuut aan mocht leggen voor een penalty, waar hij dat aan het slot van de eerste helft niet mocht doen na een handsbal op de rand van het strafschopgebied. Nu wees scheidsrechter Verzijl wel gedecideerd naar de stip na een overtreding op Wilco de Birk en scoorde Fabian Degekamp de 4-1. Het slotakkoord van de wedstrijd viel al vroeg, want de 5-1 (69e minuut) was het meest verheffende van het laatste kwart van de wedstrijd. Dat Ruben Verhoeven de maker was, deed recht aan zijn prestatie van de middag en het leverde hem ook het predicaat man van de wedstrijd op.

Dat de wedstrijd niet alle bestandsdelen van een derby in zich had, daar maalde vooral ’s-Graveland niet om; het mocht wederom drie wedstrijdpunten bij schrijven en verstevigde daarmee de koppositie. En ondanks dat Nederhorst verloor, bleef de afstand tot een nacompetitieplek gelijk en blijft zo op schema voor lijfsbehoud.

Daarmee waren de ingrediënten voor een gezellige blauwwitte en roodgele derde helft wél aanwezig en dat werd het. Over twee weken vervolgt ’s-Graveland de competitie met een uitwedstrijd tegen de nieuwe runner-up Diemen.

Foto's Micha Nijveen