Volle winst voor MAN1 en MAN2

1098TZ
AMSTERDAM
tel. 020-6927617

MAN2 speelde zijn eerste competitiewedstrijd sinds 9 december 2023 en speelde sindsdien louter oefenwedstrijden ter voorbereiding op de tweede helft van de competitie. De herstart verliep zaterdag prima, want Buitenboys 2 werd op eigen veld met 0-2 verslagen. Ondanks een optisch overwicht van Buitenboys stond het bij rust 0-1. Een voorzet van Bart van Wijk werd enkele minuten na de aftrap door een verdediger van Buitenboys achter zijn eigen doelman gewerkt. Hoewel meer balbezit konden de gastheren MAN2 niet echt verontrusten. De verdediging met in het centrum Joost Verdam en Quinn Buitendijk en op de flanken Mitchel Breijer en Gean Heijnen hielden de rijen goed gesloten. Laatstgenoemde moest zich overigens met een op het oog vervelende enkelblessure laten vervangen door Daan Schouten. In de rust werden Job Romviel en Jordi Hagen vervangen door Tim Brug en Stan de Brouwer die in het begin van de tweede helft in een counter het overzicht behield en Dirk Timmermans een niet te missen kans bood, wat hij dan ook niet deed: 0-2. Kort daarvoor had aanvoerder Erik Heijnen de mogelijkheid de voorsprong te verdubbelen. De moeilijkheidsgraad van zijn kans was echter een stuk moeilijker; vallend kopte hij de bal over. In de eerste helft rondde hij een aanval wel prima af, maar werd ten onrechte terug gevlagd wegens buitenspel. In het half uur na de 0-2 probeerde Buitenboys het wel, maar kwam nooit echt in de positie om doelman Menno van Voorst in verlegenheid te brengen. Wel werd hij een keer bijgestaan door het aluminium toen een aanvaller de bal op de lat kopte. Het was overigens de enige kopbal die voor wat gevaar zorgde, want verder heerste de ’s-Gravelandse defensie in de lucht die daarbij ook nog eens kon rekenen op de kopsterke Tycho van Buel die vanuit het middenveld voor ondersteuning zorgde. Al met al een collectief sterke prestatie van MAN2 dat klom naar de 5e positie op de ranglijst. Volgende week speelt het uit bij Hees in Soest.

In Amsterdam Oost was GeuzenMiddenmeer – ’s-Graveland een van de drie wedstrijden op sportpark Voorland/Middenmeer in de 4e klasse C.  Naaste concurrent Fortius speelde tegen Zeeburgia en won afgetekend met 10-0. Twee andere achtervolgers troffen elkaar een paar velden verderop: Real Sranang ontving Altius dat zijn indrukwekkende zegereeks voortzette door met 1-2 te winnen van de nummer 2 op de ranglijst.

’s-Graveland speelde lang een ‘net niet’ wedstrijd. Ondanks een groot overwicht lukte het in het eerste bedrijf niet om de Amsterdamse doelman te passeren. De toon werd al direct na het eerste fluitsignaal van, wat later zou blijken, de goede leidende scheidsrechter van Lagen gezet. ’s-Graveland verscheen al na een paar seceonden voor de Amsterdamse doelman.  Het was de opmaat voor een eerste helft waarin het wel druk uitoefende op de defensie van de gastheren, maar daarin geen gaatje wist te vinden. Vaak strandden aanvallen in de laatste fase en stond een voet of ander lichaamsdeel een succesvolle afronding in de weg. Pogingen van Fabian Degekamp (kopbal), Sam Torsing (individuele actie) en Ramon Bouwman (schot) hadden niet het gewenste resultaat en een verdiende voorsprong bleef uit. En omdat het zelf de zaken in verdedigend opzicht op orde had met de broers Wout en Mathies Romeijn in het centrum en Daan Verdam en Marc van Enk op de backpositiies werd de rust zonder doelpunten bereikt.

Na rust was het spelbeeld aanvankelijk hetzelfde, maar leek de thuisploeg met het oog op de gelijke stand tegen de koploper wat meer geloof te krijgen, daar waar erbij ’s-Graveland misschien wel wat vertwijfeling in het team sloop. De Amsterdammers waren in die fase ook het dichtst bij de openingstreffer, maar doelman Tristan Janmaat voorkwam dat door met de vingertoppen de bal via bovenkant lat corner te tikken.

Net na het uur kwam ’s-Graveland dan toch op een terechte voorsprong. Een passeeractie van Wilco de Birk werd door zijn directe tegenstander beantwoord met een overtreding en uit de daarop volgende vrije trap van Sam Torsing was het raak. Goed voor zijn verdediger gekomen, prikte Jorn Kerkhof, op zijn eigen en acrobatische wijze de 0-1 binnen. De ban leek gebroken want een paar miinuten later verdubbelde Ramon Bouwman de voorsprong. Hij creëerde zijn eigen kans na een interceptie en individuele actie en verschalkte vervolgens de keeper met een hard schot: 0-2.

Met in elke linie een aantal verse krachten werd het resterende kwart van de wedstrijd uitgespeeld. Stef Jansen en Vincent van Vuure namen de plekken in van Mathies Romeijn en Marc van Enk (na grove charge geblesseerd geraakt). Op het middenveld maakten Sam Torsing en Fabian Degekamp plaats voor Jimmy Reijnders en Sam Klap en de maker van het openingsdoelpunt, Jorn Kerkhof, stond zijn plaats af aan Twan Roorda.

Een vlot lopende aanval via Luke Sluyter en Ramon Bouwman over de rechterkant van het veld bepaalde de eindstand. Vanaf de achterlijn zette laatstgenoemde voor op de naar binnengekomen Wilco de Birk die ’s-Gravelands derde van de middag maakte: 0-3, waarmee het de ranglijst blijft aanvoeren en bovenin de verschillen klein blijven. Het verschil met de nummer zeven is slechts zeven punten. Komende zaterdag staat er weer een uitwedstrijd op het programma. De reis gaat weer naar de Watergraafsmeer, maar dan naar het naast  Sportpark Voorland gelegen Sportpark Middenmeer, waar TOS Actief de tegenstander is. Let op: aanvang 16.00 uur.

Foto’s Brenda de Kruijk