Graveland 's 1 - NVC 1

1243LD
'S-GRAVELAND
tel. 035-6560506

Met drie rake kopballen van verdediger Vincent van Vuure trok ’s-Graveland aan het langste eind in het duel met NVC, dat met een man minder de stand in halverwege de tweede helft in evenwicht (2-2) had gebracht. De winnende treffer in de 88e minuut zorgde voor veel ontlading en uiteindelijk een positief gevoel op sportpark Berestein.

In de eerste helft zag het er niet naar uit dat ’s-Graveland tot het slot van de wedstrijd moest knokken om de drie punten in eigen huis te houden. NVC startte fanatiek aan het duel en duurde het even voordat ‘s-Graveland voor de eerste keer dreigend kon worden. Het werd direct een discutabel moment. Ramon Bouwman onderschepte een verkeerde pass in de NVC defensie, ging op het doel af en kon alleen met een overtreding van scoren worden afgehouden. Waar mogelijk een rode kaart de straf had kunnen zijn geweest, hield scheidsrechter Tiemessen het bij geel. Vijf minuten later was daar toch de voorsprong voor de thuisploeg. Een strakke corner van Sam Torsing werd door Vincent van Vuure met een snoekduik hard binnengekopt. Niet veel later was het duo verantwoordelijk voor verdubbelding van de score, zij het met tussenkomst van Wilco de Birk die de corner van Sam Torsing bij de eerste paal verlengde. De scheidsrechter stond op de juiste plek om te zien dat de kopbal van Vincent van Vuure achter de lijn werd gekeerd door de NVC doelman. Na de snel verkregen voorsprong kreeg de thuisploeg een aantal opgelegde kansen om deze verder uit te bouwen. Tot twee keer toe was het Ramon Bouwman die de beste kans kreeg. Even zo vaak belemmerde de NVC doelman een grotere voorsprong waarmee de wedstrijd waarschijnlijk in het eerste bedrijf al beslist zou zijn. Het tegendeel was het geval. Na 30 minuten kreeg doelman Tristan Janmaat een moeilijke terugspeelbal niet onder controle en moest ten koste van een overtreding een Naardense treffer voorkomen. Ook hier deed de scheidsrechter het af met een gele kaart. De terechte strafschop werd onberispelijk ingeschoten. Daarmee werden de bezoekers weer in het zadel geholpen, want behalve een gevaarlijke kopbal uit een corner leverde de dadendrang van NVC eerder geen echte kansen op. ’s-Graveland, dat tot de 2-1 dacht een makkelijke middag te beleven was door de tegengoal even van slag, terwijl NVC moed putte uit de aansluitingstreffer. Vlak voor rust zag Jorn Kerkhof nog wel zijn inzet gekeerd worden door een NVC verdediger. Gescoord werd er in de resterende tijd echter niet meer.

In de tweede helft waarin het spel meer op en neer golfde, probeerde ’s-Graveland met een derde treffer de marge te vergroten. NVC wist de aanvallende impulsen van ’s-Graveland goed in de kiem te smoren of kon vertrouwen op de eigen doelman. Zelf kwamen de bezoekers ook een aantal keer gevaarlijk uit, hoewel er niet veel ballen tussen de palen belandden. Halverwege de tweede helft werd uitblinker aan ’s-Graveland zijde Luke Sluijter op de middenlijn met grove tackle onderuit gehaald door de aanvoerder van NVC, met een rode kaart als gevolg. Waar ’s-Graveland dacht met een man meer de wedstrijd naar zich toe te trekken, toonde NVC veerkracht. Binnen vijf minuten nadat ze met tien spelers kwamen te staan, kopte ook hun centrale verdediger uit een corner de gelijkmaker binnen. Na de gelijkmaker was er weinig te merken van de overtalsituatie bij ’s-Graveland. NVC bood meer dan goed partij en besloot niet om de 2-2 te verdedigen duur regelmatig  de aanval op te zoeken. ’s-Graveland deed er alles aan om puntenverlies te voorkomen. Dat deed het met verse krachten Sam Klap en Twan Roorda voor Stef Jansen, die een goed basisdebuut kende, en Jorn Kerkhof. Naarmate de wedstrijd vorderde begon het ondertal zich te wreken bij NVC en nam de druk van ’s-Graveland toe, waardoor NVC zich vooral beperkte tot verdedigen. Tien minuten voor tijd werd een doelpunt van Vincent van Vuure afgekeurd omdat hij de keeper van NVC teveel hinderde. Het gejuich van het thuispubliek verstomde snel. Vlak voor tijd konden ze voor de derde keer wel juichen. Evenals de andere vier treffers viel ook dit doelpunt uit een ‘dood’ spelmoment. Weer waren dezelfde drie spelers erbij betrokken. Sam Torsing legde de vrije trap achter de verdediging op het hoofd van Wilco de Birk. Zijn kopbal van dichtbij werd gekeerd door de NVC keeper; Vincent van Vuure reageerde attent en kopte in de rebound zijn derde treffer binnen. NVC verliet in de resterende minuten de verdedigende stellingen en werd toch nog een keer gevaarlijk. Zoals deze middag de norm leek,  gebeurde dat uit een vrije trap. Ditmaal belandde de spelhervatting boven op de lat. Dichterbij de gelijkmaker kwam NVC niet meer en hield ’s-Graveland de drie punten in huis.

Foto's Brenda de Kruijk