Monsterscore voor 's-Graveland op Zeeburgia

1243LD
'S-GRAVELAND
tel. 035-6560506

Voordat MAN1 aan de wedstrijd begon tegen Zeeburgia gaf VR1 het juiste voorbeeld. Concurrente voor de derde periode, Roda '23 werd gedecideerd opzij gezet. VR1 had een grotere afstand moeten nemen van de bezoeksters. De 1-0 voorsprong (doelpunt Demi Heus) was een schamele afspiegeling van de verhoudingen. Na rust waren de  vrouwen van Jaap Hofman duidelijker: Kaylee Stoops (2x), Sophie Bosselaar en Daisy van Winsum zorgden voor een mooie 5-0 overwinning. Winst in de derde periode en daarmee plaatsing voor de nacompetitie is daarmee nagenoeg bereikt.

MAN2 kende een offday waarin alles tegenzat, maar vooral de eigen vorm. Laagvlieger Eemnes lichtte MAN2 met 1-4 pootje, waardoor het het spelen van de nacompetitie niet meer in eigen hand heeft. Het is afhankelijk van de andere teams in de competitie en voor de volgende wedstrijd (pas op 11 mei!) zal duidelijk zijn wat nog mogelijk is.

De op papier ongelijke strijd werd op het kunstgras ook daadwerkelijk een ongelijke strijd. ’s-Graveland MAN1 besliste ruim binnen het eerste kwart van de wedstrijd tegen Zeeburgia. Na 18 minuten had ’s-Graveland  al een 3-0 voorsprong genomen en omdat die score na 40 minuten nog op het scorebord stond, was dat een te magere afspiegeling van de krachtsverhoudingen. ’s-Graveland ging te slordig om met de kansen en de ruimte die het van de achterste linie van de Amsterdammers kreeg.

Kort voor rust werd de score toch nog uitgebreid door Jimmy Reijnders en Jorn Kerkhof. Beide spelers waren net als Sam Klap en Vincent van Vuure al in de eerste helft ingebracht door het trainersduo Rik Klement en René Wijnsma. Zij gunden Mathies Romeijn en Fabian Degekamp (beiden op scherp qua gele kaarten), Ramon Bouwman (niet topfit) en Luke Sluijter enige rust.

Voor zover dat na de eerste drie doelpunten van Luke Sluijter, Sam Torsing en Fabian Degekamp nog niet het geval was, zorgden zij voor een meer dan comfortabele voorsprong op het onderaan staande Zeeburgia.

Na rust werd de score gestaag verder uitgebouwd en kon ’s-Graveland het zich permitteren om Daan Verdam en Sam Klap in scoringspositie te brengen. Voor Daan Verdam zou een doelpunt betekenen dat zijn totaalaantal op 83 kwam te staan, waarmee hij clubtopscorer van zijn generatie zou worden. Aanvankelijk leek dat niet te lukken, maar na een handsbal van een Zeeburgia-verdediger in het strafschopgebied mocht hij vanaf elfmeter proberen die mijlpaal te bereiken. De wijze waarop hij dat deed, was van even grote schoonheid als klasse; vol overtuiging liet hij met de genomen strafschop in de linkerbovenhoek de Amsterdamse goalie geen kans.

Sam Klap is dit seizoen vooral veroordeeld tot de bank en moet genoegen nemen met invalbeurten als stand-in voor routinier Fabian Degekamp. Een lastige rol voor de energieke jongeling, die hij voorbeeldig invult. Dat dat ook bij zijn ploeggenoten niet onopgemerkt blijft, bleek uit het feit dat ook hij gezocht werd om zijn eerste doelpunt voor ’s-Graveland te maken. Ondanks dat hij twee keer in scoringspositie kwam, besloot hij niet voor eigen succes te gaan, maar om in de statistieken opgenomen te worden als aangever. Ruben Verhoeven en Jorn Kerkhof profiteerden van zijn onzelfzuchtigheid. Toch kwam zijn doelpunt er. Het was de laatste van de middag. Op aangeven van Ruben Verhoeven maakte hij oog in oog met de Amsterdams doelman geen fout en tekende de 14-0 aan.

Een onwaarschijnlijk grote overwinning van ’s-Graveland op het arme en jeugdige Zeeburgia dat een zeer groot compliment verdiend voor de wijze waarop het de wedstrijd uitspeelde. Eenzelfde compliment voor scheidsrechter Bax die zijn  340e wedstrijd in het amateurvoetbal floot en een groot gedeelte van de wedstrijd een dubbelrol vertolkte door ook als een soort van assistent van de assistent-scheidsrechter van Zeeburgia te fungeren om de buitenspelsituaties goed te kunnen beoordelen. Het bevestigde de kwaliteiten van de ervaren arbiter.

Maar het grootste compliment gaat toch uit naar de selectie en staf van ’s-Graveland die ondanks het krachtsverschil toch maar ‘even’ een 14-0 overwinning bij elkaar voetbalde. Dat lijkt makkelijker dan het is. Volgende week staat de uitwedstrijd tegen BZC ’13 op het programma.

Foto's Brenda de Kruijk