Late tegentreffer kost 's-Graveland twee punten

Graveland 's 1

Kockengen 1

20 mei 2023 14:30

A. Hovinga

Sportpark Berestein
Kininelaantje 1
1243LD
'S-GRAVELAND
tel. 035-6560506

De onverwachte gelijkmaker van Kockengen in de slotfase, betekende het zevende gelijkspel van ’s-Graveland waarvan zes op het eigen veld. Het lukte ’s-Graveland in het laatste competitieduel voor eigen publiek niet om de 3-1 voorsprong over de streep te trekken. Zoals bij de laatste thuiswedstrijden zat het venijn aan het einde van de wedstrijd. Alleen ditmaal in het nadeel van ’s-Graveland.

Het puntverlies had ’s-Graveland aan zichzelf te wijten. De vele mogelijkheden na de rust om Kockengen definitief over de knie te leggen werden niet benut, waarop de aloude voetbalwet weer opgeld deed. Die 3-1 voorsprong (voor de rust al bereikt) eindigde in een 3-3 gelijkspel.
Kockengen opende de score na een kwartier tegen de verhouding in direct bij hun eerste kans. ’s-Graveland liet zich door deze achterstand niet van de wijs brengen en ging door zoals ze de wedstrijd waren begonnen. Goed combinerend en steeds zoeken naar de vrije man aan de zijkanten, vaak via Daan Verdam en Mark van Enk. De beloning kwam na een half uur toen Sam Torsing een corner van Twan Roorda binnenwerkte. Nog geen minuut later scoorde Wilco de Birk de 2-1. Op aangeven van de assistent scheidsrechter werd de treffer wegens hands afgekeurd.  Het was slechts uitstel van de voorsprong voor de thuisploeg. Sam Torsing kreeg alle ruimte om vernietigend uit te halen. Zijn schot vanaf zo’n twintig meter liet de keeper van Kockengen kansloos. Op slag van rust zette ’s-Graveland vol druk op de defensie van de bezoekers. Dat leidde tot balverlies waarna Ramon Bouwman al snel de inlopende Wilco de Birk vond die de bal voor het intikken had. Met de 3-1 stand zochten beide teams daarna de kleedkamers op.

Aan het spelbeeld veranderde in de tweede helft niet veel. De kansen waren voor ’s-Graveland met de grootste tien minuten na rust voor Sam Torsing. Zijn inzet belandde op de binnenkant van de paal en werd in de rebound door Wilco de Birk ingeschoten. Scheidsrechter Hovinga was echter van mening dat de keeper de bal vast zou hebben gehad. Dus ging ook deze treffer niet door. ’s-Graveland had van Kockengen niets te vrezen en leek op weg naar een eenvoudige overwinning. Een vierde treffer leek een kwestie van tijd. In de 65e minuut viel inderdaad een doelpunt, alleen aan de andere kant. In een van hun uitvallen tikte de spits van Kockengen een voorzet bij de eerste paal binnen. Gelet op de veldverhouding was er bij ’s-Graveland geen sprake van paniek na de aansluitingstreffer.
Inmiddels had Stijn van Huisstede zich na een met geel bestrafte overtreding, geblesseerd moeten laten vervangen door Nick Mostert. Ondanks de aanvalsdrift miste de ’s-Gravelanders het vernuft om de kansen ook om te zetten in de gewenste treffer.
En zo kreeg de ploeg de deksel op de neus toen vlak voor tijd Kockengen wel wist te scoren, waarbij de scheidsrechter ditmaal niet mee ging met het vlagsignaal en de argumentatie van zijn assistent. In de ruime blessuretijd die nog volgde gooide ’s-Graveland alles op de aanval. Dat gebeurde te gehaast en te onrustig zodat Kockengen redelijk eenvoudig overeind bleef. Het kreeg in de counter nog bijna de kans op de volle buit. Mark van Enk perste er nog een sprint uit en voorkwam erger voor ’s-Graveland, dat nog een wedstrijd heeft te gaan, voordat op 3 juni wordt begonnen aan de nacompetitie. In welk schema dat zal zijn hangt dus af van het resultaat van de laatste competitiewedstrijd. Winst volgende week bij De Vecht is voldoende om de tweede plaats zeker te stellen. De Vecht knokt samen met Kockengen om de laatste herkansingsplek en dus nacompetitie te ontlopen.

Foto's Micha Nijveen