Column 2021/13

25 juni 2021 8:30

Hoe meer vrijwillig, hoe minder werk ...

Column_r3.png

Een voetbaljaar, een seizoen, eindigt voor de voetbalvereniging altijd op 30 juni. En dus kunnen we zeggen dat het seizoen 2020-2021 voorbij is. Eigenlijk is het nooit echt begonnen. Vorig jaar rond deze tijd werden er versoepelingen in het maatschappelijke leven aangekondigd en mochten ook senioren weer gaan voetballen. Dat was mooi nieuws aan het einde van dat door corona gemarkeerde seizoen en het gaf ons hoop dat een nieuw voetbalseizoen onder normale omstandigheden gestart zou worden. Hoe anders is het verlopen.

De competitie ging dan wel van start en er mocht publiek bij zijn, maar dat werd snel teruggedraaid en in oktober stopten we er mee. Althans met competitiewedstrijden. Getraind werd er nog wel en er werden bij de jeugd op zaterdag onderlinge wedstrijden gespeeld. Een situatie waaraan niet meer zoveel zou veranderen. Er brak een periode aan met veel uitdagingen. Zowel in sportief opzicht als in financiële zin.

Nu ik aan het einde van dit merkwaardige seizoen terugkijk, meen ik te mogen zeggen dat we er met elkaar in geslaagd zijn deze uitdagingen het hoofd te bieden. Dat dat gelukt is, is te danken aan heel veel mensen die allemaal op een eigen manier de vereniging hebben geholpen het seizoen door te komen.

Heel veel vrijwilligers zijn door blijven gaan. Trainers en leiders bijvoorbeeld zijn de teams altijd blijven trainen/begeleiden met de trainingen en de (onderlinge) wedstrijden. En er zijn ondanks de beperkingen veel activiteiten georganiseerd. Allemaal mogelijk door de ondersteuning van veel vrijwilligers, maar ook door de ondersteuning van sponsors.

Die ondersteuning heeft elkaar veel energie gegeven en de reden dat we met elkaar op deze manier het moeilijke seizoen, zijn doorgekomen. Als we dat onder die omstandigheden hebben kunnen doen, hoe mooi wordt het volgende seizoen dan wel niet? Ook dan hebben we weer uitdagingen het hoofd te bieden. Want dat zal altijd blijven. Elk seizoen heeft zijn eigen uitdagingen, al dan niet ingegeven door externe omstandigheden.

Het komende seizoen gaan we met meer seniorenteams op zaterdag de competitie in. Een nieuwe uitdaging met een andere dynamiek op de zaterdag. Het zal even wennen zijn, wat drukker ook. Maar met de ondersteuning van de vrijwilligers gaat het vast allemaal lukken. Zeker als ons vrijwilligerskorps aangevuld wordt met meer leden en ouders die mee gaan helpen. Een wervingscampagne gaat binnenkort van start.

Een andere campagne om een andere uitdaging het hoofd te bieden, is de afgelopen weken succesvol gebleken. Het op peil houden van het ledenbestand is in een vergrijzende gemeente waarin weinig tot geen woningbouw plaatsvindt, een uitdaging op zich. De initiatieven die zijn genomen met het geven van clinics op basisscholen en het houden van open trainingen zijn geslaagd te noemen.

De clinics waren ook weer een voorbeeld van nieuwe activiteiten die alleen maar georganiseerd konden worden door vrijwilligers die op doordeweekse dagen er tijd voor maakten. Eigenlijk exemplarisch voor het werk van alle vrijwilligers binnen onze vereniging.

Daarom vanaf deze plaats nog eens een welgemeend DANK JE WEL aan alle vrijwilligers. Fijn dat we in dit lastige seizoen, waarin we notabene ook ons 100-jarig jubileum mochten vieren, op je mochten rekenen!

MD_voorzitter.png

- vorige columns