Column 2021/06

20 maart 2021 7:00

Lente is in de lucht, vogelnestjes ook.

Column_r3.png

Na de elfstedenkoorts van een paar weken geleden was er deze week sprake van verkiezingskoorts. Of eigenlijk niet alleen deze week, maar ook de weken hiervoor. Het hoogtepunt was afgelopen woensdag toen er door de meeste stemgerechtigden werd gestemd. Hoewel, enkele partijen zullen na het zien van de uitslag, niet spreken van een hoogtepunt. Een dieptepunt voor iedereen was het aantal nieuwe coronabesmettingen deze week. Dat kan nog niet het gevolg zijn van de verkiezingskoorts. Dat belooft niet veel goeds voor volgende week. Met een opkomst van 80% waren er veel bewegingen.

Aan de inrichting van de stembureaus kan een eventuele stijging van het aantal besmettingen volgende week niet liggen. Na de gemeenteraads- en provinciale statenverkiezingen waren dit mijn eerste verkiezingen voor de Tweede Kamer als stembureaulid. Van dichtbij heb ik kunnen zien dat het op de stembureaus waar ik mocht zetelen prima geregeld was. Goed voorbereid door de gemeente, met inachtneming van de afstand en een duidelijke routing. En de ventilatie was goed geregeld. Door het eenrichtingsverkeer stonden de deuren namelijk lekker tegen elkaar open. Als er een aantal stembureauleden volgende week koorts heeft, dan ligt het hoogstwaarschijnlijk daaraan.

Door de looplijnen in sporthal De Fuik kwam ik ook een aantal keer in de ruimte waar alle gymtoestellen opgeslagen staan. Dat bracht wat herinneringen naar boven. De houten tafeltennistafels van Cor de Buy bijvoorbeeld. Hoe oud zijn die wel niet? En worden ze eigenlijk nog wel gebruikt? Bestaat T.I.V.U. nog? Of zijn er geen vrije uren meer? De brug met ongelijke leggers ziet er moderner uit dan vroeger. De oprolmat stond er ook. Zo te zien nog steeds lang genoeg om 15 keer een koprol op te kunnen maken. De gedachten gingen terug naar de lagere school en de gymlessen. Vanaf de Sint Antoniusschool lopen (in rijtjes van twee) naar de sporthal aan de Julianaweg (daar waar nu ThuizBij is gevestigd) voor de wekelijkse gymles van meneer Spall. In mijn herinnering werd er veel gevoetbald waarbij de matten als doel fungeerden. In de ruimte stonden verder onder andere ook de bok, de kast en natuurlijk de dikke mat!! Ik herinnerde me de oefeningen die we daarmee moesten doen en de keren dat alle toestellen werden neergezet voor het apenkooien. Ik beheerste me en liet alles op zijn plek staan. En ook de ringen liet ik hangen. Dat ik nog een vogelnestje kan maken, hoefde ik voor mezelf niet te bewijzen.

Na drie dagen verkiezingen op donderdag weer over tot de orde van de dag. Geen straf. Zeker als het gaat om club-aangelegenheden. Het gaat deze weken steeds meer over het naderende jubileum. Vieren zoals we het zouden willen, kunnen we niet. Toch zal de jubileumcommissie er in slagen om het jubileumjaar feestelijk te laten starten. De voorbereidingen naderen het einde en moeten we definitieve keuzes maken over de invulling. Die zijn natuurlijk afhankelijk van de maatregelen en of die wel of niet versoepeld worden. Keuzes maken. Net zoals we deze week in het stemhokje hebben gedaan.

Maar we hebben geen keuzestress hoor, wel jubileumkoorts!

MD_voorzitter.png

- vorige columns