Column 2021/02

22 januari 2021 5:00

Een avondklok, hopelijk slechts twee weken.

Column_r3.png

De avondklok wordt ingevoerd. Een maatregel die onze vereniging niet direct raakt, omdat alle trainingen op tijd zijn afgelopen om voor 21.00 uur thuis te zijn. Dat is althans de tijd die ten tijde van het schrijven waarschijnlijk aangehouden zal worden als begintijd. Wel is het natuurlijk een verdere inperking van onze vrijheden. Maar het is nodig, althans dat zeggen de experts en daar houd ik me toch maar gewoon aan vast. We kunnen met elkaar heel veel anders willen en wensen, maar het lijkt me niet dat dergelijke beslissingen ondoordacht genomen worden.

Een nieuwe maatregel aan het al omvangrijke pakket van maatregelen om ons te beschermen tegen de virussen. Maatregelen om ons te beschermen tegen maatschappelijke armoede worden steeds geringer.

De sociale contacten, voor zover die er ’s avonds na 21.00 uur nog waren, zijn nu ook niet meer mogelijk en het toegestane bezoek wordt teruggebracht tot 1 persoon.

Na de voetbalcompetitie wordt nu ook onze corona spelletjescompetitie in de vriendenkring abrupt afgebroken. Na drie uitwedstrijden (verloren met sjoelen, gelijk met rummikub en gewonnen met party &co) en met nog een thuiswedstrijd te gaan, stonden we er redelijk voor. En het stel dat nog bij ons op bezoek zou komen, konden we hebben.

Maar dat dat niet meer mag, daar kom ik wel overheen; het was gezellig, was leuk voor de afwisseling, maar voor andere bevolkingsgroepen of individuen is deze nu al 10 maanden durende pandemie veel erger. Neem bijvoorbeeld de tieners; 17-, 18-, 19-jarigen moeten er op deze leeftijd op uit. De wijde wereld in, uitgaan, het studentenleven in, onbevangen en onbezorgd door het leven gaan. Het zit er niet in en dat is erg sneu. Naast dit voorbeeld zijn er nog veel meer, maar juist op deze leeftijd…

De avondklok dus. Dat was voor mij altijd iets dat afgekondigd werd in andere landen. Landen die in staat van oorlog verkeerden of met andere vormen van noodtoestand te maken hadden. Maar wij krijgen er dus ook mee te maken, ondanks alle discussies die er over gevoerd worden: wel/niet doen, te streng/te soft, wel/niet effectief, het gevaar van het virus wordt overdreven/onderschat, wel of niet te handhaven. Dat laatste zou niet natuurlijk helemaal geen discussiepunt hoeven te zijn als er ‘gewoon’ gedaan wordt, wat wordt opgedragen. Dan zou er geen handhaving hoeven te zijn.

Daar is of lijkt in ieder geval ook geen capaciteit voor te zijn en misschien daarom werd er deze week in een van de talkshows de straatburgemeester geopperd. Een buurtbewoner die handhaaft in zijn/haar straat. Ik denk niet dat dat tot groepsappverkiezingen leidt in de verschillende straten, hoven en lanen. Ik denk niet dat er in mijn laan kandidaten naar voren worden geschoven. Als het nou ging om een nachtburgemeester, dan was het nog spannend geworden.

Met het instellen van de avondklok is het zoeken naar lichtpuntjes. Gelukkig waren die er op de club deze week wel. Met de winterstopquiz hoeven we voor tenminste een avond niet over de avondklok in te zitten en kunnen we door een ander lichtpuntje (een genereus aanbod van een van onze hoofdsponsors) strijden om een mooi geldbedrag dat ten goede komt aan een project naar keuze van het winnende team.

En deze week sprak ik met de jubileumcommissie over een letterlijk lichtpunt. Iets om naar uit te kijken,  maar dat kunnen we pas later in het licht brengen.

MD_voorzitter.png

- vorige columns