Column 2020/25

11 december 2020 5:00

Sporten buiten gewoon ...

Column_r3.png

Ik ging er deze week maar weer eens even voor zitten. Het begon natuurlijk met een voorbeschouwing en eindigde vanzelfsprekend met een nabespreking. Je zou kunnen denken dat ik het over een van de Europese wedstrijden heb. Er kwamen immers vier Nederlandse clubs in actie deze week. Maar nee, daar gaat het niet over. Het gaat over de meest recente persconferentie van het kabinet.

Die vertonen steeds meer gelijkenis met de uitzendingen rondom voetbalwedstrijden. Dinsdag jl. vertelt de ene politiek commentator wat er twintig minuten later medegedeeld gaat worden en de andere beschouwt direct na de persconferentie na en vertelt wat we net hebben gehoord. Soms zelfs ondersteund met de beelden die we net hebben gezien. Ik bedenk me opeens dat niet-voetballiefhebbers zo ook tegen het geklets rondom voetbalwedstrijden aankijken. Ik begrijp ze nu wat beter.

De voorbeschouwing was tegelijkertijd een nabeschouwing op de dagen ervoor. Alles wat er waarschijnlijk gezegd zou worden op de persconferentie was al naar buiten gekomen. Zo bezien, had de persconferentie ook wel overgeslagen kunnen worden. Dat ik toch maar ben gaan kijken, was omdat ik hoopte dat er tegen alle berichten in toch nog wat versoepelende maatregelen voor het voetbal zouden worden aangekondigd. Maar nee, de actie van maandag van de KNVB heeft de regering (en/of het OMT) niet op andere gedachten gebracht. 1000 voetbalshirts op het Malieveld vormden het woord STIL en stil bleef het aan de overkant.

Geen versoepelingen dus en dat valt te begrijpen als je naar de cijfers kijkt, maar was er toch niet iets mogelijk geweest? Door maatwerk aan de horeca aan te bieden en niet alle horeca over een kam te scheren. Restaurants kunnen zich er goed op inrichten, anders ligt dat voor cafés. Waarom wordt daar geen onderscheid in gemaakt. In supermarkten en in winkelcentra is het een drukte van belang, terwijl in een restaurant met maximaal 30 personen de 1,5 meter makkelijk in acht genomen kan worden en er bovendien veel minder loopbewegingen zijn.

En wat de sport betreft: waarom niet meer ruimte voor sporten in de buitenlucht? Ik had gehoopt op het loslaten van de groepjes van vier voor senioren en misschien wedstrijden voor de jeugd op lokaal gebied. De term fietsvoetbal heb ik al gehoord: voetbalwedstrijden tegen teams van andere in de buurt liggende verenigingen, waar voor het vervoer geen auto’s nodig zijn, maar waar je op de fiets naar toe kunt.

Geen versoepelingen dus, maar zelfs een aankondiging dat er mogelijk nog strengere maatregelen komen voor de kerst als de cijfers niet verbeteren. Naar welke maatregelen dit zijn, is het slechts gissen, want daar werd geen antwoord op gegeven. Ik denk omdat men dat gewoonweg niet weet. Niet wat extra maatregelen inhouden en niet wanneer er weer versoepelingen mogelijk zijn. Er wordt telkens getracht een perspectief te bieden, maar het zijn, zoals ik eerder al een keer genoemd heb, zoethouders in de hoop dat het over een paar weken wat beter gaat.

Ik vrees dat dit ijdele hoop blijft en dat we nog maanden zo door moeten gaan. In de winter verspreiden virussen zich nu eenmaal makkelijker. De stijgende besmettingscijfers zijn daarom niet alleen maar de schuld van gedrag van mensen, hoewel het besmettingsrisico ook vaak onnodig wordt opgezocht.

Misschien moet dat de volgende boodschap maar zijn: houd er maar rekening dat we tot en met juli niets meer mogen dan nu. Dan is een eerdere versoepeling een meevaller in plaats van dat elke beperkende maatregel weer verlengd wordt met een paar weekjes. In die categorie mededelingen valt ook het jubelbericht over 1.000.000 beschikbare vaccins dat een paar dagen later de helft blijkt te zijn en bovendien later beschikbaar.

Ik snap de behoefte aan optimisme en positieve mededelingen, maar volgens mij is er meer behoefte aan realistische berichten dan aan valse hoop. Hoe ik de mogelijkheid moet kwalificeren om weer terug te gaan naar groepstrainingen voor senioren weet ik nog niet: realistisch of (valse) hoop. En het daarbij bepalen van de leeftijdsgrens op 27 jaar ook niet. Waar komt die leeftijdsgrens opeens vandaan?

Krijgen we er na de JO10, MO13 etc. een nieuwe categorie bij? SO27?

MD_voorzitter.png

- vorige columns