Column 2020/14

10 juli 2020 5:00

Zeven jaar na het eerste kunstgrasveld een tweede. Geldt hier ook de 7-jarige cyclus?

Column_r3.png

Aanstaande maandag wordt begonnen met de aanleg / renovatie van twee kunstgrasvelden. Dat is exact zeven jaar nadat het huidige kunstgrasveld is aangelegd. Zeven jaar. Dat is een periode waarmee vaak verschillende levensfasen aan worden opgehangen. Om de zeven jaar trekt de planeet Uranus namelijk door je horoscoop en dat brengt revolutionaire veranderingen met zich mee (heb ik opgezocht hoor).

Ik had die levensfasen nooit naast mijn eigen leven gelegd, dus of er een kern van waarheid in zit, wist ik niet. Ik ben daar eens over na gaan denken nadat een collega tijdens een training zijn eigen levensloop beschreef aan de hand van de zevenjarige cyclus. Het was opvallend dat hij zoveel levensveranderende ervaringen had meegemaakt, exact op die cyclus; overlijdens, geboorten, scheiding, nieuwe relatie, zakelijke veranderingen. Om de zeven jaar gebeurde er iets dat zijn leven behoorlijk op zijn kop zette. Dat maakte best indruk vooral ook vanwege de wijze waarop hij zijn voordracht deed.

Als ik naar mijn eigen zevenjarige levenscyclus tot nu toe kijk, dan zijn er niet veel gebeurtenissen die een revolutionaire verandering met zich meebrachten. Het blijft eigenlijk maar beperkt tot een grote gebeurtenis en dat is die op 21-jarige leeftijd. Voor mij was dat een grote verandering en hopelijk voor mijn vrouw ook. Voor haar viel het echter niet op die zevenjarige cyclus, dus in hoeverre het voor haar ook een belangrijk (of meest belangrijke) moment is geweest? Ik hoop het maar. Ik denk het wel, nee ik weet het wel zeker. Toch?

Maar daar blijft het voor mij dan wel bij. Er hebben natuurlijk wel genoeg voor mij belangwekkende gebeurtenissen plaatsgevonden, maar niet op die zevenjarige cyclus. Ik zou de uitschakeling van het Nederlands Elftal op het WK van 2006 in Duitsland daar namelijk niet onder willen scharen. Op toen 35-jarige leeftijd was het wel jammer, maar dat mijn hele leven daardoor op zijn kop kwam te staan, nee.

De zevenjarige levenscyclus en de vereniging, hoe zit het daar eigenlijk mee sinds 1921? Wat voor belangrijke gebeurtenissen vonden er plaats op de zevenjarige levenscyclus van de club? In 1949 begon het seizoen waarin we uiteindelijk de 1e degradatie meemaakten vanuit de 4e klasse. In 1977 werd ik lid. In 2012 maakten we voor de zevende keer een degradatie mee. Toen uit de 3e klasse, maar zeven jaar later (2019) promoveerden we weer. Op een leeftijd van 99 jaar valt het dus wat belangrijke gebeurtenissen precies op die cyclus wel mee. Daarnaast zijn er natuurlijk genoeg.

Zeven jaar. Het komt ook terug in de uitdrukking zeven vette jaren, zeven magere jaren, waarmee verondersteld wordt dat tijden van voorspoed gevolgd worden door tijden van tegenspoed. In 2013, zeven jaar geleden dus, schaften we ons eerste kunstgrasveld aan. Die zeven jaar hebben ons veel gebracht, voorspoed dus. Breken dan nu tijden van tegenspoed aan? Nee toch? We namen het zeker voor het onzekere en er komt een tweede kunstgrasveld en we gaan weer mooie jaren tegemoet!

Aanstaande maandag starten we met de aanleg. Te beginnen met veld 1 dat ook eerder opgeleverd zal worden dan veld 4. Uiteindelijk zal het hele project een paar weken gaan duren. Hoeveel??

Zeven!

MD_voorzitter.png