Column 2020/K2

9 maart 2020 5:00

Het project K2, een tweede kunstgrasveld.

Ingegeven door een breed gevoel van urgentie heeft het project geresulteerd in een mooi plan.
Een project met veel gecijfer; financiƫn, statistiek, duurzaamheid etc.
Nu afwachten hoe het ontvangen wordt.
En dan hopelijk straks een project met veel handen uit de mouwen ...

Met het noemen van K2 zullen velen denken aan een van de moeilijkst te beklimmen bergen ter wereld; een steile berg met veel technische passages en grote kans op lawines. Een intensieve voorbereiding is noodzakelijk waarbij voor en tijdens de reis ondersteuning van kundige sherpa’s ook van het grootste belang is.

Binnen de vereniging hebben we het over onze eigen K2; een project dat moet leiden tot de aanleg van een tweede kunstgrasveld. Ook deze tocht kenmerkt zich door een intensieve voorbereiding. Dit voorbereidende werk is eind vorige week afgerond en we moeten nu even in de wachtkamer, maar hopelijk is dit maar van korte duur. Daar rekenen we op, want er is dusdanig werk geleverd dat duidelijk is waarom, wanneer en hoe we een en ander willen realiseren.

Het afgelopen jaar is de behoefte groter en groter geworden en daarmee werd de roep vanuit de vereniging ook groter en groter. Dat de behoefte er is, blijkt uit de uitdaging die we wekelijks met elkaar aangaan. Niet alleen in het weekend met de veldindeling op wedstrijddagen, maar ook uit de (te) druk bezette trainingsvelden doordeweeks. Op die momenten wordt duidelijk dat, de door professionele organisaties onderbouwde theoretische behoefte, ook onze dagelijkse praktijk is.

Om in die behoefte te voorzien is, om in klimmerjargon te spreken, een aantal van onze sherpa’s de afgelopen maanden bijzonder druk geweest. En het resultaat mag er zijn. Deze vrijwilligers hebben een goed doordacht plan opgesteld dat alles in zich heeft. Het voorziet in onze behoefte, er is sprake van hergebruik en duurzaamheid en ook belangrijk: er is een solide financiële onderbouwing en bovendien verantwoord. Sterker, door creatief om te gaan met de verschillende opties leidt het zelfs tot een enorme besparing de komende jaren.

En nu? Wachten dus. Wachten in de gemeentelijke wachtkamer tot we binnen geroepen worden of op een andere manier bericht worden dat we aan de slag mogen. En dan breekt er weer een aantal maanden aan waarin een (nog groter) aantal vrijwilligers druk zal zijn. Druk met de realisatie van een nieuwe noodzakelijke aanpassing van ons complex, die van wezenlijk belang is voor de continuïteit van onze vereniging.

Mooi zo’n tocht naar K2; wat zal het een energie kosten, maar vooral ook geven!