Column 2019/23

15 november 2019 9:00

De jeugd van tegenwoordig heeft wel de toekomst ...

Een actueel onderwerp diende deze week zich niet direct aan om over te schrijven. Over koetjes en kalfjes schrijven dan maar? Leek mij niet zo’n goed idee. Ik weet namelijk door alle deskundigen die zich uitlaten over de stikstofproblematiek niet meer of het nu juist wel goed is of juist niet als de veestapel halveert. Daarom waag ik me er ook maar niet aan om over te schrijven. Ik ben deze week maar wel vast begonnen aan het wennen aan het met 100 km/uur over de Nederlandse snelwegen rijden. De drie minuten die ik daarmee langer onderweg was, heb ik besteed aan het nadenken over een onderwerp.

Ik kwam op het idee om terug te kijken. Waar schreef ik precies een jaar geleden over, op 16 november?

Het ging toen over het bereiken van de jeugd en het weten van wat er onder hen leeft in relatie tot de vereniging. Het ging over de wijze waarop we de jeugd kunnen bereiken: voornamelijk via social media en dat doen we nog steeds (het vloggen moet ik nog wel oppakken). Ook via het Team van de Week (deze week JO17-2) spreken we dit seizoen met meisjes en jongens; wat vinden zij en wat willen zij?

Het toeval wil dat we in onze bestuursvergadering van afgelopen dinsdag het bereiken en betrekken van de jeugd weer onderwerp van gesprek was. Toeval? Nee! Dat is eigenlijk altijd een actueel onderwerp. We willen nu wel een stapje verder gaan met het bereiken van onze jeugd om de jeugd meer te betrekken bij wat we doen of dat zij wil dat we doen. Want ja, het is een veelgebruikte uitdrukking die doordat hij zo vaak wordt gebruikt, misschien zijn kracht verliest, maar feit blijft : wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!

Hoewel we altijd open staan voor de mening van de jeugd, hun ideeën vorm willen geven, komen de meningen en ideeën die zij ongetwijfeld heeft niet altijd bij ons terecht. Dat willen we veranderen en dat gaan we wat ons betreft ook doen. We gaan een marktonderzoek (of beter: een verenigingsonderzoek) doen onder de jeugd. De exacte vorm hebben we nog niet, maar daar denken we over na.

Wat naast het meer inzicht krijgen van wat er onder de jeugd binnen onze vereniging leeft, is het resultaat misschien ook wel een eigen algemene ledenvergadering voor de jeugd. Of een echte jeugdcommissie bestaande uit alleen maar jeugdleden. Dat zou niet alleen goed zijn voor de vereniging, maar ook voor de ontwikkeling van de jeugdleden zelf. De vereniging is een bedrijf(je) en daardoor ook spelenderwijs een goede leerschool. Je wordt er niet slechter van door op jonge leeftijd mee te praten, mee te denken, mee te doen, mee te beslissen en dus ervaring op te doen.

Er zijn er meer die zo begonnen zijn.

- laatste columns