Column 2019/06

22 maart 2019 6:00

Van 8 tot 80 jaar ...

Op gezelschapsspellen staat vaak aangegeven ‘van 8 tot 80 jaar’ om daarmee aan te geven dat het spel geschikt is voor alle leeftijden. Datzelfde geldt voor ons gezelschapsspel, voetbal. Dat is namelijk ook geschikt voor alle leeftijden, waarbij alleen de leeftijdsgrenzen nog wat ruimer gesteld kunnen worden dan 8 tot 80 jaar.

Als je nog geen vier jaar bent en je meegaat met je voetballende vader, moeder of je oudere broer of zus dan kun je je al prima vermaken op de club. In de pannakooi of in de speeltuin bijvoorbeeld. En ook na je tachtigste kun je als supporter of zelfs als vrijwilliger bij het voetbal betrokken zijn.

Als je 4 jaar bent, mag je zelf gaan voetballen en word je smurf om vervolgens in verschillende leeftijdscategorieën deel te nemen aan diverse spelvormen en competities. Van de nieuwe wedstrijdvormen 6 tegen 6 en 8 tegen 8 bij de pupillen tot 11 tegen 11 bij de junioren en senioren. Maar bij de senioren ook 7 tegen 7 in de 35+ competitie van de KNVB of onze eigen SVS Cup35+ competitie.

Voetbal is er dus voor alle leeftijden, maar er ontbreekt bij ons nog wel een categorie die in Nederland meer en meer terrein wint: Voetbal voor de 60 plussers, walking football. Dit is de nieuwste voetbalvorm die bij ons (nog?) niet beoefend wordt. Dat betekent echter niet dat 60 plussers niet betrokken zijn bij onze vereniging.

De vraag is hoe zijn zij betrokken en hoe kunnen wij ze nog meer bij de vereniging betrekken? Dat kan dus via Walking football. Graag zou ik zeggen, maar het hoeft niet alleen als actief beoefenaar van het voetbal te zijn. Er zijn ook andere manieren om actief betrokken te zijn of te worden of om hun te betrokken te voelen. Als vrijwilliger bijvoorbeeld. Uit een onderzoek is gebleken dat driekwart van de ouderen die gevraagd werd om vrijwilligerswerk te doen, ja zei. Daarnaast komt de betrokkenheid gelukkig ook heel vaak tot uiting als opa’s en oma’s langs de lijn staan als supporter van hun kleinkinderen.

Binnen onze vereniging hebben we verschillende commissies die zich richten op specifieke taken, activiteiten of leden. Een commissie van en voor ouderen is er niet. Misschien toch eens over nadenken? Maar ook over hoe wij ze beter kunnen bereiken, nog meer te betrekken bij de club en zich meer thuis te laten voelen, waarbij ook de accommodatie kan bijdragen aan het zich thuis voelen. Ik was onlangs bij een andere vereniging die een prachtig ingerichte kantine had. Waar ze in mijn ogen echter geen aandacht hadden besteed was de gelegenheid om te zitten. Er stonden louter hoge tafels met of zonder krukken en geen gemakkelijke zitjes waar opa’s en oma’s lekker met hun kleinzoon- of dochter na de wedstrijd kunnen nagenieten van een leuke wedstrijd. Een mooi onderwerp voor de ouderencommissie?

Welke andere manieren zijn er nog meer om opa’s en oma’s te betrekken bij de club? We hebben al het team van de week, het voetbalmeisje van de week en de pupil van de week. Wordt het misschien tijd voor de opa en oma van de week? Bij een partijtje Walking football….

vorige columns