Column 2019/03

8 februari 2019 6:00

Hoe gaat het ?

Een vraag die we vaak aan elkaar stellen is: “Hoe gaat ‘ie?” Of: “Alles goed?”. Over het antwoord wordt vrijwel nooit lang nagedacht en is bijna altijd standaard: “Goed!” Of: “Ja!” Niet vaak of misschien wel nooit wordt er geantwoord: “Slecht” of “Nee”. Een antwoord waarop de vragensteller waarschijnlijk ook niet rekent. Het kan wel de aanleiding zijn tot een wat langer gesprek dan een korte woordenwisseling in het voorbijgaan.

Mij wordt ook weleens gevraagd of alles goed is. Nou nee, dat is het niet. Het is namelijk niet allemaal even goed. Er is altijd wel iets en het kan altijd beter. Dat heeft niets met ontevredenheid te maken of met een sombere blik, maar als je met alles, alles bedoelt, dan is niet alles goed.

De vraag die mij deze week ook een aantal keer is gesteld, is hoe het met de club gaat. Mijn antwoord was dat het eigenlijk wel goed gaat, dat het hier en daar wat beter kan, dat we ook nog wel wat wensen hebben, maar dat we als vereniging niet mogen klagen en dat dan ook niet doen. De reactie: Oh!? Maar het eerste elftal draait toch niet echt goed?

Kennelijk vormen de prestaties van het eerste elftal voor mensen een graadmeter voor hoe het met een club gaat. Met “Hoe gaat het met de club?” wordt dus eigenlijk bedoeld “Hoe gaat het met het eerste?”. Natuurlijk, het hoogst spelende team van een vereniging staat meer in de picture. De regionale pers heeft met, name op maandag, ­­­­ ruime aandacht voor de wedstrijden van de eerste elftallen met verslagen, foto’s, uitslagen en standen. In de rest van de week verschijnen er regelmatig achtergrondverhalen met spelers en/of trainers.

Je kunt daaruit misschien iets afleiden hoe het met een vereniging gaat, want het eerste elftal wordt niet voor niets ook wel het vlaggenschip genoemd om in figuurlijke zin aan te geven dat het een toonaangevend team is binnen de vereniging. Aan de andere kant zijn de prestaties van een eerste elftal geen maatstaf voor hoe het echt gaat met een vereniging. Hoewel het hoogst spelend, is het slechts één team van de, in ons geval, 48 teams.

Hoe het met een vereniging gaat, kan ook opgehangen worden aan andere zaken; de accommodatie bijvoorbeeld of de totale organisatie. Of aan andere teams. Dat kunnen de vlaggenschepen zijn van de jeugd (JO19-1 en MO17-1) of de vrouwen (VR1), maar net zo goed JO12-3 of JO10-6M. Of het aantal leden en teams en het aantal activiteiten dat georganiseerd wordt, de grootte van het vrijwilligerskorps en ga zo maar door.

Hoe het met de vereniging gaat, hangt dus niet per se af van de prestaties van het eerste elftal, hoewel het natuurlijk wel helpt in de uitstraling naar buiten toe. Wat dat betreft hoop ik zondagmiddag ook dáárom op een overwinning van het eerste elftal. Maar ook om maandag de vraag over hoe het mij gaat weer te kunnen beantwoorden met: “Goed! Gisteren gewonnen!”

alle columns