Column 2019/02

25 januari 2019 6:00

De barre winterse omstandigheden zetten aan tot overpeinzingen.

Moeten we de winterstop afschaffen en voortaan alleen nog maar spreken over een feestdagenstop of een oud en nieuw-stop? Of moet de naam winterstop echt eer aan gedaan worden door tijdens de winter geen competitie te plannen? En is de astronomische winter dan leidend of de meteorologische? In beide gevallen zal de winterstop lang zijn?

De astronomische winter begint op 21 december en duurt tot 20 maart, en de meteorologische winter duurt van 1 december tot en met 28 februari. In beide gevallen zullen we dan drie maanden niet voetballen in competitieverband en dat wil je toch eigenlijk ook niet.

Waarom deze overpeinzingen? Ik vind dat de benaming winterstop niet klopt. In dit seizoen begon de winterstop na zondag 23 december en eindigde het op zondag 13 januari. Drie weekenden winterstop en dat is rond de feestdagen en de nasleep ervan misschien wel te begrijpen, maar noem het geen winterstop. Voetbalstop zou eigenlijk een betere benaming zijn. We stoppen namelijk niet met de winter, die is dan immers net begonnen. Nee, we stoppen eventjes met voetballen.

Niets veranderlijker dan het weer, wordt weleens gezegd, dus niet ieder jaar is hetzelfde. Maar de afgelopen voetbalseizoenen was er juist sprake van een echte winterstop (voetbalstop) buiten de door de KNVB vastgestelde, verplichte voetballoze periode. Kan daarom niet besloten worden tot het instellen van een andere voetballoze periode?  Handhaaf de drie weken rondom kerst en oud en nieuw en zodra het echt winter dreigt te worden, gelast dan direct een echte wintervoetbalstop in voor een bepaalde periode.

Dan moet er wel een nieuwe KNVB-functie bijkomen. Namelijk die van weerman, die op basis van ingewikkelde weerkaarten en atmosferische modellen een voorspelling kan doen hoelang de kicksen in het vet kunnen en de wedstrijdprogramma’s uitgesteld. (Flauw grapje, maar zou dat iets zijn voor een van de huidige assistent-trainers van Ajax?)

Door deze flexibele wijze van het bepalen van de wintervoetbalstop wordt ook het nodige geharrewar met wedstrijdprogramma’s voorkomen. Deze worden in deze periode namelijk niet allemaal volledig afgewerkt, doordat niet alle verenigingen de beschikking hebben over kunstgrasvelden. Voordeel is dat er geen grote verschillen op de ranglijsten ontstaan in het aantal gespeelde wedstrijden. Natuurlijk, afgelaste wedstrijden worden weer ingehaald en het aantal wedstrijden wordt gelijkgetrokken, maar dat gebeurt juist op momenten dat het lekker voetbalweer is en dan zijn de teams die voorlopen met het aantal gespeelde wedstrijden weer vrij. Bovendien is dit in aanloop naar de beslissende fase in de competitie en het is fijn om dan in een wekelijks ritme te zitten van wedstrijden spelen.

Verenigingen die over een kunstgrasveld beschikken, kunnen dus wat langer onder mindere omstandigheden blijven voetballen. Zo lang de velden niet voorzien zijn van een laag vastgevroren sneeuw en er alleen sprake is van droge vrieskou, mag er gevoetbald worden. Tot zelfs -10 graden Celsius, maar wie doe je bij die temperatuur nou een plezier met een voetbalwedstrijd?

Als er, zoals bij ons, een kunstgrasveld beschikbaar is, dan kan er gemiddeld genomen een wedstrijd per 1,5-2 uur gespeeld worden. Dan worden er max. 5 wedstrijden op een dag gespeeld, terwijl van de vereniging en vrijwilligers wel hetzelfde gevraagd wordt: bezetting zaterdagcommissie, bezetting kantine etc. Met slechts een handvol wedstrijden onder mindere weersomstandigheden is de speeldag ook geen feestje meer en dat zou het wel moeten zijn.

Het is makkelijk gezegd en geschreven, maar het instellen van een flexibele voetbalstop in de winter is dat natuurlijk niet. Toch is de KNVB er met ingang van dit seizoen wel mee begonnen. Teams die uitkomen in de A-categorie mogen van 9 januari t/m 10 maart in overleg met tegenstanders zelf wedstrijden voor- en achteruit plaatsen. De reden is echter niet meteorologisch ingegeven, maar meer praktisch in verband met vakanties, trainingskampen en, ja zelfs, carnaval mag als argument gelden.

Ik ben er nog niet uit of het instellen van deze flexibiliteit goed is. Het zal mogelijk een vrijblijvend karakter van de competitie aanwakkeren. Niet wenselijk wat mij betreft, zeker niet in de competities met standaardelftallen. De komende periode zal uitwijzen hoe clubs hiermee om gaan.

En het instellen van een flexibele winter(-of voetbal)stop? Daar kunnen we later deze winter misschien over nadenken als er toch niet gevoetbald wordt.

- laatste columns