COLUMN 2018/08

5 oktober 2018 7:15

De dag van ...

Vandaag, vrijdag 5 oktober, staan de oudere leraren extra in de belangstelling. Het is namelijk Nationale Ouderendag én Internationale Dag van de Leraar. En zo is tegenwoordig elke dag wel een ‘Dag van…’ Soms dus zelfs in een combinatie van thema’s die, zoals vandaag, best samen kunnen gaan. De combinatie van gisteren klopte ook wel: Dierendag en Eet geen dieren dag. Tegelijkertijd was het echter ook ‘Dag van de Taco’, terwijl vlees toch echt een van de belangrijkste ingrediënten van een taco is….

Het uitroepen van de Dag van de Taco, moet ongetwijfeld gezien worden in het licht van de commercie, maar wat dat betreft kan het nog duidelijker. Op 15 maart is het namelijk Pannenkoekdag, een initiatief van…. Tefal en Koopmans! De datum valt overigens niet samen met onze eigen Pannenkoekdag, want we weten sinds een paar jaar dat de enige echte Pannenkoekdag valt op de laatste dag van de S.V. ’s-Graveland Voetbaldagen. De familie Pieters heeft het dan zelfs over de Pannenkoekenweek!

Alle ‘Dagen van…’ hebben hetzelfde doel en dat is extra aandacht voor een specifieke groep personen of thema. Binnen onze vereniging kennen we deze ook. Afgelopen zaterdag riepen we bijvoorbeeld uit tot Dag van Sportief Gedrag. Uiteraard moet elke dag in het teken hiervan staan, maar zaterdag jl. heeft de Commissie Sportief Gedrag (CSG) er samen met de aanvoerders en leiders van de teams extra aandacht aangegeven. De rest van het seizoen zal de CSG blijvend aandacht aan besteden, want sportief gedrag is niet iets van slechts een dag in het jaar.

Naast een ‘Dag van…’, is er soms zelfs een ‘Week van …’. En voor zo’n week staan we nu: De Week van de Scheidsrechter! Deze sluit mooi aan bij de Dag van Sportief Gedrag. Niet voor niets luidt regel 5 van onze basisregels: We accepteren de beslissingen van de scheidsrechter, ook als we het er niet mee eens zijn.

De week van de scheidsrechter is niet specifiek uitgeroepen door ons als vereniging, maar door veel verschillende sportbonden. Op verschillende manieren zullen wij aandacht hieraan besteden om onze scheidsrechters te bedanken voor hun inzet. Zij maken het immers mogelijk maken dat er elke week zoveel wedstrijden gespeeld kunnen worden. Zonder scheidsrechter, geen wedstrijd.

Aan spelers, leiders, toeschouwers zou ik willen vragen deze week extra jullie  waardering uit te spreken en vriendelijk te zijn tegen onze scheidsrechters. Na komende week mogen jullie daar natuurlijk mee doorgaan. Dat hoeft namelijk niet alleen op Doe Vriendelijk Dag (17 februari).

vorige columns