Open brief

1 februari 2024 19:45

van het bestuur aan leden, vrijwilligers en bezoekers

Beste leden, vrijwilligers en bezoekers,

We hopen dat jullie allemaal genieten van het voetbalseizoen tot nu toe. Als bestuur willen we graag de aandacht vestigen op enkele belangrijke zaken die moeten bijdragen aan een positieve en veilige sfeer op ons sportcomplex.

Een van onze kernwaarden is saamhorigheid. We willen ons verbonden voelen met elkaar en met de vereniging en solidair zijn met en loyaal aan elkaar. Dit kan op verschillende manieren tot uiting komen: door elkaar te helpen om een team te completeren, door een vrijwilligerstaak uit te voeren, door iets te doen voor een ander. Saamhorigheid uit zich ook door het zich aan de (gedrags) regels houden die zijn gesteld. Denk daarbij aan het niet veroorzaken van overlast op en het schoonhouden van de accommodatie en het respecteren van het werk van vrijwilligers.

De afgelopen periode constateren we dat een aantal zaken onder druk staat. Een paar voorbeelden:

Parkeren
De parkeerdruk op zaterdagmorgen is groot. Het parkeren buiten de vakken is geen oplossing; het belemmert de doorstroming en doorgang, het zorgt voor onveilige situaties en mochten er hulpdiensten het terrein op moeten dan wordt dit bemoeilijkt of in het ergste geval onmogelijk.

Parkeer in de vakken en als het parkeerterrein vol is, zoek een andere parkeerplek!

Roken
Een aantal jaar geleden hebben we als vereniging ingezet om een rookvrije vereniging te zijn. Dat is stapsgewijs gegaan en hebben we de rokers gefaciliteerd met een aparte rookstrook achter de kleedaccommodatie. De reden om hiertoe te besluiten lag in het feit dat we constateerden dat rokers zich veelal gingen ophouden bij de entree. Dit is de openbare ruimte waar we rokers alleen kunnen verzoeken daar niet te roken om bezoekers van ons complex niet door een rookgordijn te hoeven laten lopen. Helaas constateren we dat de rookstrook steeds vaker verlaten wordt om in het verlengde daarvan of tussen kantine en kleedaccommodatie te gaan roken en het rookgordijn daar ontstaat. Een andere constatering is dat rokers steeds vaker de vriendelijke verzoeken en aanduidingen negeren en ‘gewoon’ op het terras roken. Het ergerlijke dat daar vervolgens bij komt, is dat peuken ook op het terras worden uitgedrukt en weggegooid. Het bestuur heeft verschillende opties overwogen om elders een rookplek te creëren, maar geen enkel alternatief is als ideaal of juist aangemerkt.

De enige ruimte waar gerookt mag worden is de genoemde rookstrook.

Kantine en terras
Het schoonhouden van ons complex is een taak en verantwoordelijkheid van ons allemaal! En niet alleen van de vrijwilligers die een kantinedienst draaien of een keukendienst of een zaterdagdienst of van een leider of van vrijwilligers die uit zichzelf hiertoe geroepen voelen. Het is een verantwoordelijkheid van iedereen die op ons complex verblijft. Of je nu langs het veld staat, op het terras zit, in de kantine bent of in de kleedaccommodatie.

Dat betekent dat je afval weggooit in de prullenbak (statiegeldflesjes in de daarvoor bestemde bak), dat als je rookt dat je dat doet op de aangewezen plek, dat je lege glazen en flesjes en dienbladen terugbrengt naar de bar, dat je in de wc plast of poept en niet daarbuiten. En als je een keer wat knoeit op tafel of op de grond, dat je dat opruimt etc..

We kunnen ons niet voorstellen dat mensen zich niet kunnen vinden in bovenstaande. Waarom constateren we dan zo vaak en in toenemende mate het tegenovergestelde? Vragen waar wij ons hoofd over breken en ook over hoe we dit kunnen veranderen.

Wij staan open voor tips, ideeën en suggesties; neem contact op via [email protected].

Wij doen op iedereen een beroep om zich aan de (gedrags)regels te houden. Alleen zo houden we het leuk. Voor iedereen!

Bestuur SV ’s-Graveland