Convenant Gooise voetbalverenigingen

18 voetbalverenigingen in het Gooi ondertekenen convenant

Op woensdagavond 25 november 2015 hebben achttien verenigingen uit het Gooi bij voetbalvereniging Allen Weerbaar in Bussum een convenant ondertekend voor sportiviteit en respect op en rondom het voetbalveld. Door samen te werken en hun ervaringen te delen streven de clubs gezamenlijk naar een veilig sportklimaat.

Het convenant heeft twee belangrijke pijlers, namelijk clubontwikkeling en sportiviteit en respect. Tweemaal in het seizoen vindt een bestuursoverleg plaats waar bestuursleden van de betrokken verenigingen kennis en ervaring delen, waarmee het gezamenlijk oplossend vermogen wordt benut. Naast het bestuursoverleg organiseert de KNVB themabijeenkomsten waarbij gemeenschappelijk relevante thema’s worden besproken. Afhankelijk van het thema is de bijeenkomst toegankelijk voor uiteenlopende doelgroepen, zoals bijvoorbeeld scheidsrechters, coaches of ouders.

De tweede pijler heeft tot doel het gezamenlijk nastreven en realiseren van sportiviteit op en rond de voetbalvelden. De verenigingen hebben afspraken gemaakt die uitgedragen worden naar hun leden. Onderling kunnen ze elkaar aanspreken op deze normen en waarden. Een werkgroep met één contactpersoon per vereniging is samengesteld, die mogelijke incidenten, signalen en wanordelijkheden met elkaar bespreken. Het onderlinge contact werkt drempelverlagend, waarbij verenigingen elkaar ook voorafgaand aan wedstrijden kunnen contacten.

Na een inhoudelijk programma waarbij de bestuursleden hebben gesproken over de uitrol van het convenant binnen de eigen vereniging, vond onder leiding van KNVB districtcollegelid Hans Buitenhuis de officiële ondertekening plaats. De achttien verenigingen zijn: BVV’31, S.C. AH’78, B.F.C., SV Wasmeer, SV Laren ’99, SV ’S Graveland, H.C. & F.C. Victoria, Allen Weerbaar, SC ’T Gooi, V.V. OSO, Altius, SDO Bussum, S.V. Eemnes, HSV De Zuidvogels, SV Huizen, NVC, ASV’65, BZC’13.

De KNVB heeft ook aandacht besteed aan het convenant, klik op de afbeelding hieronder.