's-Graveland op de drempel van de 3e klasse uitgeschakeld

3828AZ
HOOGLAND
tel. 033-4801915

's-Graveland heeft promotie naar de 3e klasse niet weten af te dwingen. Het was daar in het laatste kwart van de reguliere speeltijd wel dichtbij. Het elftal van scheidend trainer-coach Léon Roorda en assistent René Wijnsma leek in het laatste kwart het meest bestand tegen de zware omstandigheden (warmte). Het kreeg tien minuten voor tijd via invallers Erik Heijnen en Ruben Verhoeven dan ook de beste kansen om de wedstrijd in de reguliere speeltijd te beslissen. Dat lukte helaas niet en daardoor bleef de 2-2 stand op het scorebord en moest er nog eens met 2x15 minuten verlengd worden. Daarin trok Candia ‘66 het duel uiteindelijk naar zich toe (2-4).

's-Graveland trof in deze finale in Candia '66 misschien wel de beste ploeg die het dit seizoen moest bestrijden. Door het goede positiespel legden de elf uit Rhenen in de eerste helft hun wil op aan 's-Graveland en was daarmee dreigender. Dat waren ze ook in de omschakeling als de 's-Gravelandse aanvallen onschadelijk waren gemaakt. In overeenstemming met dat spelbeeld was de 0-1 voorsprong voor Candia net na het halve uur dan ook een logische. Ook dat het doelpunt viel uit een corners was logisch, want ook die verhouding was in het voordeel van Candia.

's-Graveland toonde echter direct veerkracht en kwam al snel weer op gelijke hoogte, net nadat Candia een grote kans op een verdubbeling van de voorsprong in twee instanties gekeerd had zien worden. Eerst wierp doelman Tristan Janmaat zich voor de bal en daarna redde Matthies Romeijn met de borst op de doellijn. Aan de andere kant was Sam Torsing dus wel trefzeker. Een slim steekpassje van Nick Mostert bracht hem in stelling om doeltreffend uit te halen. Dat dat met enig fortuin gepaard ging, deerde niemand van de zijde van 's-Graveland. De bal werd namelijk licht getoucheerd, waardoor de keeper kansloos werd gelaten.

Met de 1-1 tussenstand werd de spelers 15 minuten rust gegund.

Na rust stond Ruben Verhoeven in plaats van Nick Mostert op het veld en ook aan het begin van het tweede bedrijf was het Candia die het eerst gevaarlijk werd, maar het antwoord daarop kwam snel. Een ‘s-Gravelandse aanval werd naar het oordeel van scheidsrechter Sturkenboom onreglementair tot een einde gebracht en hij bestrafte dat met een penalty. Wilco de Birk zette zijn ploeg met een onberispelijk genomen strafschop op een 2-1 voorsprong, waarvan ’s-Graveland iets langer dan 10 minuten van mocht genieten. In dat tijdsbestek kreeg het zelf nog wel een drietal (kleine) mogelijkheden kreeg. In de 65e minuut kreeg de correcte ingreep van Matthies Romeijn een ongelukkig gevolg toen de bal tegen zijn arm kwam die strak langs zijn lichaam lag. De scheidsrechter oordeelde ook dit als niet reglementair en wees gedecideerd naar de stip. Net als zijn collega aan de andere kant ging ook Tristan Janmaat naar de goede hoek, maar ook nu werd de penalty overtuigend binnengeschoten 2-2.

Omdat de eerder aangehaalde kansen in de slotfase niet werden verzilverd werd er nog meer van de spelers gevergd: een verlenging van 2x 15 minuten. Daarin startte ’s-Graveland het best met een goede aanval en een corner die door Wilco de Birk werd ingekopt, maar gehouden werd door de doelman. In de 95e minuut was het wel raak voor Candia: 2-3. Het lukte ’s-Graveland daarna niet meer om Candia echt onder druk te zetten; het probeerde het wel, maar de krachten waren verbruikt. In de slotminuut werd het voor de statistieken via een afstandsschot nog 2-4.

Na het laatste fluitsignaal vielen de spelers verslagen op de grond beseffende dat de promotie misgelopen was. Wat rest zijn de complimenten voor het slot van het seizoen en de wijze waarop de laatste wedstrijden zijn gespeeld en de resultaten die zijn behaald. Het applaus dat ze van de aanhang ontvingen tijdens de aftocht naar de kleedkamer sprak wat dat betreft veelzeggend.

Na de zomer begint een nieuw seizoen met nieuwe kansen.

Foto's Diana Raven
Foto's vv Hoogland