Valse start 's-Graveland

1243LD
'S-GRAVELAND
tel. 035-6560506

Na een overtuigende voorronde in het bekertoernooi trof ’s-Graveland bij de seizoensouverture in Robin Hood een tegenstander van een ander kaliber. Ook de Amsterdammers haalden met uitstekende cijfers de knock-out fase van de beker en bevestigden zaterdagmiddag hun kwaliteiten. ’s-Graveland ging met harde cijfers (1-5) op het eigen veld onderuit.

De in het nieuwe tenue (van de vier sponsors Wemo Koeriers, Slagerij Piepenbrock, Bouwbedrijf Intersell en veilinghuis Van Spengen)  gestoken thuisploeg had het vanaf het begin lastig tegen Robin Hood dat beschikt over 11 spelers die zowel aanvallend als verdedigend de juiste kwaliteiten in huis hebben. Dat werd al na 5 minuten duidelijk toen de linkerspits op snelheid alleen voor doelman Tristan Janmaat verscheen en beheerst afrondde. Kort daarop volgde de tweede tegenvaller voor ’s-Graveland. De in vorm zijnde spits Ramon Bouwman moest zich, met slechts negen minuten op de klok, vanwege een liesblessure laten vervangen. Melle van Dijk verving hem waardoor Léon Roorda gedwongen was een aantal omzettingen te doen in de voorste linie. Het lukt ’s-Graveland wel steeds meer om dichtbij de gelijkmaker te komen. Doelpogingen van Sam Torsing, Melle van Dijk en Wilco de Birk misten echter de kracht of precisie om de stand in evenwicht te brengen. Op slag van rust kreeg ’s-Graveland weer een dreun te verwerken toen na een goede 1-2 combinatie Robin Hood uiterst gedecideerd op 0-2 kwam.

In de tweede helft – waarin Twan Roorda de plaats van Nick Mostert innam – begon ’s-Graveland voortvarend  om de aansluitingstreffer te scoren. Linksback Gean Heijnen kwam het meest dichtbij, maar kwam een teenlengte tekort om in een rebound de bal langs de keeper te tikken. Ondanks de goede wil van Wout Romeijn en zijn mannen moesten zij toezien hoe Robin Hood in een counter de wedstrijd besliste. Na een scrimmage voor het doel van ’s-Graveland tikte een speler van Robin Hood de 0-3 binnen. Daarbij raakte goalie Tristan Janmaat geblesseerd en moest zich laten vervangen door Jorino van Gils.
Hoewel het uitzicht op een goed resultaat was verdwenen, bleef ’s-Graveland wel zoeken naar in ieder geval een eretreffer. Met die drang naar voren nam de ploeg meer risico en dat werd waarheid toen na een vrije trap van ’s-Graveland Robin Hood counterde naar een 0-4 voorsprong. Een kleine tien minuten later strafte Melle van Dijk nonchalance in de defensie van Robin Hood af en scoorde hij de 1-4. Met nog twintig minuten te spelen geloofde een enkele blauwwitte ras-optimist nog in een ‘remontada’. Die (al dan niet valse) hoop verdween even snel als-ie kwam, omdat nog geen twee minuten na het doelpunt van ’s-Graveland Robin Hood de marge weer op vier bracht. Léon Roorda bracht met Sam van Manen en Joost Verdam, voor Gean Heijnen respectievelijk Mathies Romeijn verse krachten in. In de resterende tijd had ’s-Graveland via Daan Verdam en Sam Torsing nog een aantal kansen om de stand een wat dragelijker aanzien te geven. Het bleef echter bij de 1-5 nederlaag tegen een goede tegenstander die verdiend als winnaar van het kunstgras stapte. ’s-Graveland had uiteraard een andere start van het seizoen gewenst. Anderzijds ‘het zijn maar drie punten’ en zijn er nog 25 wedstrijden voor de boeg!

Foto's Micha Nijveen