's-Graveland mag zoet der overwinning weer smaken

Graveland 's 1

Diemen sv. 1

Assist: Daan Verdam
Wilco de Birk (kopbal)
... (penalty)

12 november 2022 14:30

A. Stolwijk

Sportpark Berestein
Kininelaantje 1
1243LD
'S-GRAVELAND
tel. 035-6560506

’s-Graveland heeft zich met een 3-1 thuisoverwinning op Diemen hersteld van de mindere resultaten van de afgelopen twee weken. Niet alleen het resultaat stemde tot tevredenheid. Ook de manier waarop de zege tot stand kwam, deed dat.

De openingsfase van de wedstrijd kon het beste getypeerd worden als voorzichtig. Dat was waarschijnlijk ingegeven door de wisselvallige start van het seizoen door Diemen en het zoeken van ’s-Graveland naar vastigheden. De selectie van ’s-Graveland wordt namelijk nog steeds geteisterd door vele blessures en zowel het eerste als tweede elftal (vandaag 3-0 winst op Wasmeer 2) moest dit keer een beroep doen op een aantal oud selectiespelers uit het derde.

Het duurde daarom ruim een kwartier voordat beide teams in de buurt van het vijandige doel kwamen, maar konden de doelmannen niet verontrusten. Dat lukte Wilco de Birk op ongeveer het halve uur van de wedstrijd wel. Sterker, de Diemer doelman moest het antwoord schuldig blijven op de hard uit de draai geschoten inzet van de ’s-Gravelandse aanvaller. De voorbereidende acties van Daan Verdam waren minstens zo fraai als het afmaken; in ieder geval net zo belangrijk. Hij bevestigde hiermee de juiste keuze van het trainersduo Léon Roorda en René Wijnsma om de aanvoerder twee linies terug te zetten en hem als rechtervleugelverdediger te positioneren. Vanaf die plek stoomde de aanvoerder op, passeerde tegenstanders en legde dus een perfecte voorzet af op Wilco de Birk.

Het antwoord van Diemen leek snel te volgen, maar de aanvaller ontbeerde de eerder door Wilco de Birk wel getoonde precisie. ’s-Graveland kreeg voor de rust nog een mogelijkheid om de score te verdubbelen. Dat was gelukt als Stijn van Huisstede de afgemeten voorzet van Mathies Romeijn wel had binnen gekopt. Het zou de bekroning zijn geweest van een mooie aanval die door Nick Mostert met een fraaie dropkick was opgezet.

Kort na het begin van de tweede helft kwam ’s-Graveland wel op een 2-0 voorsprong. Dit keer vond Mathies Romeijn het hoofd van Wilco de Birk die zijn en ’s-Gravelands tweede maakte. Diemen legde zich echter niet neer en wist dat het nog zo’n veertig minuten had om toch met een resultaat huiswaarts te keren. De aansluitingstreffer die de aanzet daartoe had kunnen zijn, werd echter door Joost Verdam voorkomen door de bal uit de doelmond weg te werken. En ook de tweede kans op een Diemense treffer werd gepareerd. Ditmaal door de linkerhand van doelman Tristan Janmaat.

Na een uur scoorde ’s-Graveland voor de derde keer. Nadat Melle van Dijk net tekort op de keeper kwam na een mooi strakke steekpass van Sam Torsing, kwam de bal voor de voeten van Mathies Romeijn die voor de derde keer zijn goeie traptechniek etaleerde en de bal richting eerste hoek krulde. De keeper, op tijd terug na de redding op Melle van Dijk, kon de bal nog wel beroeren, maar bij de tweede paal was Stijn van Huisstede attent aanwezig om de bal in de rebound stijlvol binnen te tikken.

Wie dacht dat de wedstrijd bij een 3-0 stand wel gespeeld zou zijn, werd gelogenstraft door de Diemer drang naar voren. Het leverde de gasten ook een treffer op, hoewel die wel ingeleid werd door een fout in de opbouw bij ’s-Graveland en ten koste van een strafschop hersteld werd. De speler van Diemen kwam hierbij ongelukkig ten val en het spel moest even onderbroken worden, voordat hij met veel pijn en een schouderblessure van het veld kon. De concentratie bij de nemer van de penalty leed er niet onder, want onberispelijk tekende hij voor de 3-1. Ondanks dat in het laatste gedeelte van de wedstrijd Diemen aandrong, lukte het niet om de defensie onder leiding van het duo Joost Verdam en Daan Stricker nog een keer te passeren. Aan de andere kant lukte het 's-Graveland niet om nog een keer tot scoren te komen. Ook Erik Heijnen niet, die een teenlengte te kort om zichzelf een passende beloning te geven voor zijn rentree en getoonde spel.

Volgende week speelt ’s-Graveland uit tegen FC Amsterdam, aanvang 14.30 uur.

Foto's Micha Nijveen