Graveland 's 1 - ASV '65 1

1243LD
'S-GRAVELAND
tel. 035-6560506

De ontlading bij ’s-Graveland na de 2-0 van Stijn van Huisstede vlak voor tijd, was enorm. Het wist dat daarmee de drie punten binnen waren en er niet – zoals vaker gebeurde dit seizoen – door een onverwachte tegengoal een gelijkspel en dus puntverlies het resultaat was. Want ondanks dat ’s-Graveland over de gehele wedstrijd de betere ploeg was, was er altijd het gevaar dat ASV ’65 door een individuele actie zou kunnen scoren.

Dat was ook het beeld in de eerste helft. ASV ’65 zakte vooral in en liet het balbezit aan de thuisploeg. Het bijna weer complete ’s-Graveland zocht op die manier naar een gaatje in de ASV ’65 defensie. Opvallend was dat daarbij vooral de verdedigers een belangrijke rol speelden. Via Marc van Enk en aan de andere kant Daan Verdam ontstond de meeste dreiging. En ook de eerste kans was voor een ’s-Gravelandse verdediger. Laatste man Wout Romeijn kwam in het vijfmetergebied en had daar misschien wat egoïstischer moeten zijn, want zijn voorzet ging aan de ’s-Graveland aanvallers voorbij.  ASV stelde er in aanvallend opzicht niet veel tegenover, hoewel de balvaardige spitsen, als zij eenmaal aan de bal kwamen, met individuele acties voor wat dreiging zorgden. ’s-Graveland zat kort op de bal, hield de ruimtes klein en wist zo veel persoonlijke duels te winnen, zodat doelman Tristan Janmaat nauwelijks in actie hoefde te komen. Zelf was ’s-Graveland pas vlak voor rust was ’s-Graveland weer een paar keer gevaarlijk. De hardwerkende Twan Roorda kon zijn schot onvoldoende kracht meegeven en ook de lob van Daan Verdam werd door de keeper goed verwerkt. Melle van Dijk had de grootste mogelijkheid toen hij in een scrimmage voor het doel de bal van dichtbij leek binnen te tikken. Tot zijn eigen afgrijzen zag hij een verdediger de bal net voor de lijn wegwerken. Het had niet veel gescheeld of ASV ’65 had toch de score geopend. In de slotseconde wist Wout Romeijn met een uiterste poging de doorgebroken ASV ‘65 speler het scoren te beletten. Scheidsrechter Sprengers floot, niet voor een overtreding, wat de ASV’65  supporters dachten, maar voor een schwalbe van de aanvaller.

’s-Graveland begon de tweede helft met Wilco de Birk in de plaats van Dirk Timmermans. Aan het spelbeeld veranderde verder weinig: ’s-Graveland aan de bal en ASV ’65 dat vanuit een gesloten defensie op de counter loerde. Wel voerde ’s-Graveland het baltempo meer op dan voor de pauze. Daardoor kwamen spelers steeds meer in de gelegenheid om van afstand de ASV ’65 doelman op de proef te stellen. Zo zag Stijn van Huisstede zijn schot van 25 meter via de vuisten van de doelman over gaan. Inmiddels moest Mathies Romeijn zich met een rugblessure laten vervangen. Nick Mostert nam zijn plaats in waardoor Luke Sluyter een linie terugzakte. Onder barre weersomstandigheden waarin bijna alle toeschouwers een droge plek op het terras zochten (op de tribune waren alle stoelen al bezet) zocht ’s-Graveland naar de verdiende openingstreffer. Die kwam na ruim een uur voetballen. Aanvoerder Wout Romeijn kapte zich goed vrij en liet met een geplaatst schot de ASV ’65 doelman kansloos. Het enige wat ’s-Graveland deze middag was te verwijten is, dat ze na de 1-0 wat terugzakten en niet in het zelfde tempo bleven doorspelen om de tweede treffer te maken. Blijkbaar toch wat te bang om de voorsprong weer uit handen te moeten geven. Ook doordat ASV ’65 de defensieve stellingen meer verliet, kwam de ploeg uit Ankeveen meer in balbezit. Echt gevaarlijk werden zij daardoor niet. ’s-Graveland kreeg aanvallend meer ruimte, maar verzuimde dat optimaal te benutten en daarmee de wedstrijd te beslissen. Bij een vrije trap van ASV ’65 vijf minuten voor tijd op een kansrijke positie hield het thuispubliek de adem in. Tot hun opluchting verdween de bal vlak over de lat. Kort daarna mocht ook Stijn van Huisstede, na een met geel bestrafte overtreding op Wilco de Birk, vanaf de rechterkant aanleggen voor een vrije trap. Met veel gevoel en rekening houdend met de straffe wind wist hij de doelman te verschalken en de overwinning voor zijn ploeg veilig te stellen: 2-0.
Een terechte overwinning van ’s-Graveland dat volgende week op bezoek gaat bij Diemen.

Foto's: Micha Nijveen