's-Graveland stunt bijna in bekerduel tegen BOL

Graveland 's 1

BOL 1

Bas Jonker (volley)
Alex van Enoo (penalty)
Bas Jonker (kopbal)
Wilco de Birk (penalty)
Timon Plak (intikker)
Wilco de Birk (kopbal)
Assist: Sam Torsing

Mannen KNVB beker Amateurs 2e ronde Groep 1 2e ronde

13 november 2021 14:45

T. van Waveren

Sportpark Berestein
Kininelaantje 1
1243LD
'S-GRAVELAND
tel. 035-6560506

Bekerwedstrijden brengen soms iets bijzonders in ploegen naar boven. Dat gold ook voor ’s-Graveland in het duel tegen zaterdageersteklasser BOL. Waarin het nog bijna penalties wist af te dwingen. De ploeg van Léon Roorda en Patrick van Huisstede bleef steken op 3-4.

In het begin van de wedstrijd waren de – logische – krachtsverschillen goed te zien. De balvaardige bezoekers wisten elkaar makkelijk te vinden en de wedstrijd speelde zich dan ook op de helft van ’s-Graveland. Toch had ’s-Graveland binnen de eerste tien minuten de beste mogelijkheden. In de counter sprintte Ramon Bouwman op het doel van BOL af, hij wachtte net iets te lang met zijn schot waardoor een verdediger zijn inzet kon blokkeren. Snel daarop de volgende kans voor Wilco de Birk. Zijn schot miste echter de precisie om de doelman van BOL te verontrusten. BOL liet daarna zien hoe het wel moest en kwam in de 12e minuut op een 0-1 voorsprong toen de spits en loepzuivere pass achter de ’s-Graveland defensie binnen volleerde. ’s-Graveland toonde bij vlagen wat teveel ontzag voor het team uit Broek op Langedijk dat rustig combinerend op zoek ging naar de 0-2. Daarbij kregen ze hulp van doelman Tristan Janmaat die ver buiten zijn doel te fanatiek het duel aanging met een speler van BOL, waarna de scheidsrechter de bal op de stip legde en de strafschop vervolgens feilloos werd binnen geschoten: 0-2. Toen BOL in de 40e minuut ook de 0-3 scoorde, een voorzet werd met het hoofd verlengd, dreigde een afstraffing voor de gastheren. Voor de rust kreeg de stand een draaglijker aanzien. Wilco de Birk, die kort daarvoor al dichtbij de eerste treffer was, benutte de toegekende strafschop zodat de ploegen met een 1-3 stand richting de kleedkamers gingen.

In de rust wisselde Léon Roorda, Nick Mostert, Ramon Bouwman en Wout Romeijn. Hun vervangers waren Twan Roorda, Sam Torsing en Vincent van Vuure. Het was duidelijk dat ’s-Graveland de schroom van zich had afgegooid, want er ontspon zich een mooi duel. ’s-Graveland toonde meer durf en zette druk op de BOL defensie, bij wie niet alles meer zo vlekkeloos liep als in de eerste helft. Maar zij bleven desondanks in aanvallend opzicht wel gevaarlijk. Door fanatiek te verdedigen kregen de spitsen minder ruimte en als ze wilden uithalen was er altijd wel een ’s-Gravelands been dat die kans verijdelde. En een keer kreeg Tristan Janmaat hulp van de lat, nadat hij daarvoor zelf tot tweemaal toe in inzet onschadelijk had gemaakt. Hoewel de ploegen qua veldspel nu meer in evenwicht waren lukte het ’s-Graveland niet om de marge te verkleinen. Ondanks dat Wilco de Birk en Stijn van Huisstede er dichtbij waren. Integendeel, in de 84e minuut leek de wedstrijd beslist te worden toen Tristan Janmaat de bal in de voeten van een speler van BOL speelde, die wel raad wist met het presentje en zijn ploeg op 1-4 zette.
Dat leek bijna het signaal voor ’s-Graveland om toch nog een keer alles uit de kast te halen. Rowan Kloosterman (ingevallen voor Marc van Enk) was er dichtbij met een schot vanaf de rechtervleugel. Inmiddels stond ’s-Graveland met 10 mam omdat Stijn van Huisstede vanwege kramp niet meer verder kon en met Joost Verdam (voor Mathies Romeijn) alle wissels al waren ingezet. Het ondertal was in het veld niet te merken, want ’s-Graveland bleef aanvallen en zag de werklust beloond met een tweede treffer van Wilco de Birk die scherp aangesneden vrije trap van Sam Torsing binnenkopte. En toen twee minuten later Luke Sluyter de 3-4 binnenschoot leek een bekersprookje in de maak. Helaas werd de ploeg die tijd niet meer gegund. De complimenten waren voor ’s-Graveland, de volgende bekerronde voor het sympathieke BOL.