’s-Graveland overtuigend naar winst in topper tegen Eemnes

Graveland 's 1

Eemnes 1

4e klasse F

10 mei 2022 20:00

R.J. de Goede

Sportpark Berestein
Kininelaantje 1
1243LD
'S-GRAVELAND
tel. 035-6560506

Het zijn de weken van de waarheid voor de drie ploegen die het hele seizoen de dienst uitmaken in de 4e klasse F. Binnen 12 dagen treffen Wasmeer, Eemnes en ’s-Graveland elkaar allemaal in onderlinge wedstrijden. Op zaterdag 21 mei komt Wasmeer op bezoek bij ’s-Graveland, aanstaande zaterdag is het Wasmeer – Eemnes en dinsdagavond 10 mei stond de eerste topper op het programma. Eemnes kwam als koploper naar ’s-Graveland en verliet als nummer drie sportcomplex Berestein.

Het minieme verschil op de ranglijst, Eemnes had drie verliespunten minder, was op het veld niet terug te zien. ’s-Graveland was op alle fronten het betere team en nam op overtuigende wijze revanche voor de eerder dit seizoen geleden nederlaag in Eemnes (3-1). Het enige gevaarlijke moment voor doelman Tristan Janmaat was een aantal minuten voor rust toen een voorzet van Eemnes voor het doel langs ging. Dat was na een korte fase dat er iets van druk van de gasten te noteren viel. Tot dat moment had ’s-Graveland in alle linies de touwtjes stevig in handen. Het zette vanaf de eerste minuut de toon, toen Twan Roorda de diepte in werd gestuurd door Stijn van Huisstede. Zijn inzet ging echter voorlangs en voor Sam Torsing was de hoek vervolgens te moeilijk.

Rond het kwartier had ’s-Graveland weer mogelijkheden om de score te openen. Nick Mostert creëerde deze zelf met een mooi afstandschot en Twan Roorda kreeg na een aanval over meerdere schijven de trekbal van Luke Sluyter te veel onder zich om gericht in te schieten. Enkele minuten later was het wel raak. Nick Mostert leverde een prachtige pass af op Wilco de Birk die de bal knap controleerde en de uitkomende keeper passeerde: 1-0.

Zoals geschreven, kon Eemnes weinig in brengen tegen de ’s-Gravelanders die in elke linie hun tegenstanders de baas waren en opereerden als team. Na mogelijkheden van Stijn van Huisstede en Twan Roorda op aangeven van Wilco de Birk kreeg laatstgenoemde de kans om vanaf de penaltystip de score te verdubbelen. Doelman Out van Eemnes vloerde Twan Roorda (na pass Sam Torsing) en de gedecideerd leidende arbiter De Goede wees naar de stip vanaf waar Wilco de Birk zijn tweede van de avond maakte: 2-0. Met die ruststand zochten beide teams de kleedkamers op.

Na rust verwachtten de paar honderd toeschouwers een agressief Eemnes, maar ’s-Graveland nam direct weer het initiatief en had na drie minuten al twee mogelijkheden om de wedstrijd in het slot te gooien. Dat lukte ‘pas’ na bijna een uur spelen toen Sam Torsing op links doortikte op Wilco de Birk die naar binnen dribbelde en ondanks dat zijn schot met links niet de meest krachtige was, had doelman Out voor de derde keer geen antwoord: 3-0.

Trainer Léon Roorda bracht met Ramon Bouwman, Jorn Kerkhof en Mathies Romeijn drie verse krachten in voor Sam Torsing, Twan Roorda en de weer solide spelende Joost Verdam. Wat bleef was de spirit en het overwicht van de thuisploeg. Ramon Bouwman was dichtbij 4-0, maar de doelman verkleinde goed zijn doel en voorkwam daarmee een grotere achterstand voor zijn ploeg. Kort daarvoor liet een Eemnesser verdediger iets van frustratie zien met een zware overtreding op Jorn Kerkhof, die terecht met geel werd bestraft. Even later was Jorn Kerkhof het laatste station van een aanval waarbij hij het leder subtiel beroerde, waarmee hij aanvoerder Wout Romeijn in schietpositie bracht. Zijn uithaal betekende 4-0.

Daarmee was de ’s-Gravelandse dadendrang nog niet ten einde, want amper een tel later stond Wout Romeijn aan de basis van opnieuw een doelpunt van Wilco de Birk die 5-0 binnenkopte. Het was het laatste wapenfeit van de aanvaller die een kwartier voor tijd samen met Stijn van Huisstede  gewisseld werd voor Marc van Enk en Daan Verdam, die niet veel later een volley van hem uit de doelmond weggewerkt zag worden. Hetzelfde lot trof Daan Stricker die een door hem zelf opgezette aanval afrondde met een hard schot, maar dus geen doelpunt opleverde.

Een zesde doelpunt kwam er dus niet, ook niet van de kant van Eemnes. Een handsbal in het zestienmeter van de leider van de defensie, Vincent van Vuure, werd niet gezien door de scheidsrechter. Opvallend daarbij was dat Eemnes niet overtuigend protesteerde, misschien wel illustratief voor de wijze waarop de wedstrijd was verlopen.

Overtuiging dat het elftal van Léon Roorda en Patrick van Huisstede wel aan de dag (avond) legde en dat een meer dan verdiende 5-0 overwinning opleverde. Aanstaande zaterdag speelt het uit bij FC Amsterdam.