's-Graveland opent competitie met thuiszege op Ouderkerk

Graveland 's 1 (zon)

Ouderkerk sv. (zon)

Jorn Kerkhof (intikker)
Anthony Voskuilen (afstandschot)
Nick Mostert (schot)
Assist: Twan Roorda

20 september 2020 14:00

J. (John) van der Wilt

Onbekend

De seizoensouverture bracht ’s-Graveland net als vorig seizoen een 2-1 overwinning.

De wedstrijd werd voorafgegaan met het bedanken van beide hoofdsponsors. Keurslager Piepenbrock en Wemo Pakket- en koeriersdienst schonken de vereniging in april van dit jaar fraaie jubileumshirts en besloten tevens hun aflopende sponsorverbintenis te verlengen tot en met het seizoen 2021-2022. Voor hun onvoorwaardelijke steun werden zij ten overstaan van het publiek in het (letterlijke) zonnetje gezet.

Vervolgens werd ook afscheid genomen van een kwartet spelers dat gezamenlijk meer dan 900 wedstrijden in de hoofdmacht heeft gespeeld en om uiteenlopende redenen het selectievoetbal gedag heeft gezegd.

Alex Poort speelde meer dan 200 wedstrijden in het eerste elftal. De sierlijke verdediger verruilde het selectievoetbal in voor ZAT3.

Gerben van Veen scoorde in meer dan 250 wedstrijden 82 competitiedoelpunten en is daarmee topscorer van zijn generatie. Een vervelende enkelblessure noopte hem te stoppen met voetbal.

Roland Haselager zwaaide ook af met ruim 250 wedstrijden in zijn benen, die hem vele meters hebben laten maken op de verschillende posities aan de linkerkant.

Paul Kwantes maakte de voorbereiding op dit seizoen nog mee, maar een opspelende knieblessure deed hem besluiten te stoppen, nadat hij in zijn loopbaan twee keer heeft moeten revalideren na zware knieblessures.

Na de bloemen en woorden trapten ’s-Graveland en Ouderkerk onder leiding van scheidsrechter van der Wilt af voor hun eerste competitiewedstrijd sinds maart dit jaar. In de beginfase koos ’s-Graveland ervoor om de bal rustig rond te spelen zonder echt de diepte te zoeken. De keer dat het dat wel deed was het direct gevaarlijk en leidde dat tot een doelpunt van Rowan Kloosterman, maar het randje van buitenspel werd volgens de assistent-scheidsrechter van Ouderkerk terecht overschreden en zijn vlagsignaal werd overgenomen.

De tweede keer bleef Jorn Kerkhof achter de bal die door Luke Sluyter uitstekend breed werd gelegd, nadat hij over de as op was gestoomd en oog in oog met de doelman het overzicht bewaarde en Jorn Kerkhof in staat stelde de openingstreffer aan te tekenen.

Deze in de 34e minuut verkregen 1-0 voorsprong bleef tot de rust op het scorebord staan, omdat beide teams niet bij machte waren elkaars defensie echt op de proef te stellen. Na rust begon Ouderkerk sterker dan ’s-Graveland en drukte op de thuisploeg terug en kwam snel op gelijke hoogte. Daar ging in de ogen van de ’s-Gravelanders wel een overtreding op Mathies Romeijn aan vooraf. De duw werd echter niet bestraft en toen de bal uiteindelijk voor de voeten van Anthony Voskuilen terecht kwam, haalde hij verwoestend uit in en liet doelman Tristan Janmaat volstrekt kansloos.

Gedurende de tweede helft speelde het jonge ’s-Graveland enigszins rusteloos en kon in balbezit niet profiteren van de ruimte die Ouderkerk achter zijn defensie liet. Het kwam dan ook maar sporadisch op de helft van de gasten, die zelf wel meer druk op het doel van ’s-Graveland uitoefenden. Echt gevaarlijk werd het echter niet voor doelman Tristan Janmaat die bij de keer dat dat wel het geval was met een fraaie reflex redding bracht.

In de 80e minuut behoedde zijn collega-doelman aan de andere kant zijn ploeg ook voor een doelpunt, maar werd in tweede instantie wel gepasseerd. De voor Tim Brug ingevallen Twan Roorda schoot in eerste instantie tegen de keeper op, maar kreeg de bal terug in de voeten, passeerde fraai zijn directe tegenstander, behield daarna het overzicht en zette laag voor op Nick Mostert die de 2-1 binnentikte. Die stand werd door aanvoerder Wout Romeijn en de zijnen niet meer uit handen gegeven. Volgende week mag ’s-Graveland, waar in de tweede helft ook nog Vincent van Vuure en Roger Smit invielen, op bezoek bij Rivierwijkers in Utrecht.