's-Graveland herstelt zich met zege op PVC

Graveland 's 1 (zon)

PVC 1 (zon)

Jorn Kerkhof (intikker)
... (schot)
... (penalty)
Assist: Erik Heijnen
Erik Heijnen (schot)
Assist: Daan Verdam
... (kopbal)
Jimmy Reijnders (afstandschot)
... (afstandschot)

3e klasse C

1 december 2019 14:00

J. (Jordy) Wals

Onbekend

’s-Graveland heeft een even gewenste als belangrijke overwinning behaald op PVC, waarmee het de Utrechtse ploeg achterhaalde op de ranglijst. Hoewel het zichzelf geregeld lastig maakte, verdient het team een compliment voor de wijze waarop het zich herstelde van de enorme zeperd van vorige week bij koploper Martinus.

Het was daarom de vraag hoe het zat met het vertrouwen in eigen kunnen. Gezien de start en het spel in het eerste half uur leek dat wel goed te zitten. Het kwam in de 17e minuut op een 1-0 voorsprong toen Jorn Kerkhof goed voor zijn man kwam, toen Ramon Bouwman prima voorzette. Het enige gevaar dat PVC stichtte was een vrije trap die door doelman Jorino van Gils uitstekend tot corner verwerkt werd. De gelijkmaker net na het half uur viel dan ook uit het niets en toen werd wel duidelijk dat het vertrouwen broos was, want het spel tot de rust werd slordiger. Desondanks was Jorn Kerkhof nog wel twee keer het dichtstbij een treffer.

Kort na rust lukt het hem dat wel. Met een subtiel lobje verschalkte hij de keeper die zijn doel uit was gekomen met de gedachte de bal te kunnen pakken. Samen met zijn verdedigers maakte hij echter een verkeerde inschatting op een schitterende pass (niet de enige van de wedstrijd) van achteruit van Jessy de Birk. De enige die dat op waarde schatte, was dus Jorn.

Lang genoot ’s-Graveland echter niet van de nieuwe voorsprong, want scheidsrechter Jordy Wals wees amper drie minuten later naar de stip in de veronderstelling dat Roger Smit hands had aangemaakt. De oprechte verbazing van de aanvoerder en de uitleg dat hij de bal niet met zijn hand maar met zijn hoofd had geraakt, bracht de leidsman wel aan het twijfelen, maar besloot wel bij zijn waarneming te blijven.

Ook nu stond deze stand niet lang op het scorebord. Erik Heijen had oog voor de vanaf links mee opgekomen Rowan Kloosterman die zijn breedtepassje keihard tegen de touwen joeg: 3-2. Niet veel later was Erik zelf het eindstation; hij bleef uiterst rustig toen hij in een vol strafschopgebied de bal aangespeeld kreeg van Daan Verdam: 4-2. Daarmee was het eerste kwartier na rust echter nog niet voorbij. Er kwam nog een vijfde doelpunt bij toen een PVC aanvaller te veel ruimte kreeg om uit te halen: 4-3. Gelukkig voor ’s-Graveland werd een bijna identieke kans in de volgende minuut wel gemist.

Een spectaculair kwartiertje kwam daarmee ten einde dat misschien wel tekenend was voor de fase waarin beide teams zich momenteel bevinden en oplevingen afgewisseld worden met mindere perioden en het vertrouwen broos is. Dat vertrouwen vijzelde ’s-Graveland uiteindelijk het meeste op. Jimmy Reijnders was daar medeverantwoordelijk voor met zijn treffer. Het was niet alleen een mooi moment voor zijn elftal maar ook voor zichzelf, omdat hij na lange tijd weer blessurevrij is en na vorige week ook nu weer minuten mocht maken. Zijn schot van net buiten de zestienmeter verschafte het elftal voldoende lucht om de spannende slotfase te doorstaan. Daarin scoorde PVC weliswaar nog een keer, maar daar bleef het gelukkig bij.

De drie punten konden bijgeschreven worden en het elftal mocht de complimenten in ontvangst nemen voor het herstel dat zij had getoond. Tot de winterstop speelt het nog twee wedstrijden. Volgende week uit bij Nederhorst en de week erna thuis tegen Vreeswijk.