Wrange nederlaag 's-Graveland

8 maart 2020 14:00

A. (Antoine) Hussaarts

Onbekend

Na de toch teleurstellende nederlaag van vorige week, ontving ’s-Graveland wederom in een thuisduel koploper De Meer. Deze ploeg had zich via de 2e periodetitel een week eerder al verzekerd van de nacompetitie, maar daarmee ook de koppositie veroverd.
Met de heenwedstrijd in gedachten – waarin ’s-Graveland werd overrompeld door De Meer – had het technisch duo Léon Roorda en Cees Langerak een defensief concept bedacht, mede door de afwezigheid van een groot aantal basiskrachten. Desondanks kreeg De Meer al binnen vijf minuten een enorme kans, maar de thuisploeg kwam met de schik vrij. Daarna ontspon zich het spel zoals ’s-Graveland voor ogen had. De Meer had het balbezit, maar echte kansen leverde dat niet op. En daarbij gokten Wout Romeijn c.s. op een counter om de tegenstander toch ‘stiekem’  pijn te doen. Linksback Rowan Kloosterman was daar het meest dichtbij toen hij een vrije trap van Nick Mostert vanuit kansrijke positie naast het doel van de – tot dan toe redelijke – werkloze keeper van De Meer mikte. Niet veel later kwam de koploper toch op voorsprong. Een schot van Krys Zwaga van grote afstand verraste iedereen maar vooral invaller doelman Tristan Janmaat (hij verving de vakantievierende Jorino van Gils) die de bal via de binnenkant van de paal zag binnenvallen. Ondanks die tegenvaller, bleef ’s-Graveland volharden in dezelfde tactiek, hopend op een kans voor het vijandelijke doel. En die kwamen er ook wel, zij het niet in uitgespeelde kansen, echter met iets meer rust in het spel had ‘s-Graveland meer kansen gehad tegen de koploper.

In de tweede helft twee ongewijzigde teams aan de start en een hardwerkend  ’s-Graveland dat iets meer uit de schulp kroop, mede door de sterke rugwind. Tot tien minuten na rust. Van grote afstand oordeelde de scheidsrechter dat doelman Tristan Janmaat bij de uittrap de bal buiten de zestien uit zijn handen schoot en besloot De Meer op de rand van het zestienmetergebied een directe vrije trap toe te kennen. Krys Zwaga nam dat cadeau graag in ontvangst en schoot van zestien meter hard binnen, waarmee de wedstrijd beslist leek. Het gevoel van onrecht leverde ’s-Graveland alleen een gele kaart op. Door deze discutabele beslissing leek de wedstrijd al snel in het slot gegooid, ook omdat De Meer het meeste balbezit had. Toch kon ’s-Graveland wel worden gecomplimenteerd dat het als team bleef knokken tegen een elftal dat op veel plaatsen betere spelers kon opstellen. Die strijdlust leverde ’s-Graveland 10 minuten voor tijd de aansluitingstreffer op toen een voorzet van Jorn Kerkhof door middenvelder Nick Mostert bij de tweede paal werd binnen gekopt. Het thuispubliek maakte zich op voor een hectische slotfase, maar zover kwam het niet, ondanks het debuut van Matthies Romeijn die de geblesseerde Marc van Enk (speelde een sterke wedstrijd) kwam vervangen. Integendeel, vlak voor tijd luidde balverlies op het middenveld een counter van De Meer in en indirect een strafschop voor de bezoekers. Een beetje in lijn met de wedstrijd leek Tristan Janmaat de penalty te keren, maar via zijn handen en de paal kreeg de schutter de bal terug in zijn voeten om de 1-3 eindstand op het scorebord te zetten.

De Meer was als koploper – zoals mocht worden verwacht – de bovenliggende ploeg, maar ’s-Graveland had met wat minder pech, zo maar een puntje kunnen binnenslepen. De uitslagen op de andere velden brachten De Meer nog steviger aan kop en ’s-Graveland staat nu op een nacompetitie plaats. Volgende week wacht een andere titelkandidaat uit Amsterdam Swift.