't Vlaggenschip moet meerdere herkennen in lastige uitwedstrijd in Culemborg

Onder 14 competitie (najaar), Hoofdklasse 5.3

29 september 2018 12:00

De pen……

t Vlaggenschip moet meerdere herkennen in lastige uitwedstrijd in Culemborg.

Zaterdag 29 september: Vriendenschaar JO 14-1-SV ’s-Graveland JO14-1

Selectie: Lucas, Denzel, Axel, Tobias, Jonathan, Daniel, Ties, Job, Senna, Fabian, Ruben, Jesse, Stef, Dille, Tijn

Vriendenschaar is de oudste vereniging van Culemborg, maar niet de eerste die ooit werd opgericht. Op 1 mei 1908 werd de vereniging opgericht en is nog steeds de grootste voetbalvereniging van Culemborg. De vrienden(schaar) haalde vorige week het volle pond door te winnen bij Hooglanderveen (2-3) en was dus vooraf een lastige opgave voor de talenten van onze JO 14-1. De trotse winnaar van de bekerpoule, 9 uit 3, speelde vorige week tijdens de seizoen ouverture een zeer verdienstelijke wedstrijd tegen Hercules JO 14-1, nipt verloren met 1-2. Om de aansluiting te vinden in de hoofdklasse zullen we vandaag in elk geval moeten winnen zei aanvoerder Dille Vogelaar voor de wedstrijd. De mannen van Vriendenschaar die spelen onder leiding van Mohammed Zanzan hebben bewezen aardig te kunnen voetballen. De jeugdopleiding van de grootste club van Culemborg staat zeer goed aangeschreven, dus we moeten flink aan de bak. Het technische duo had vandaag een tactische strijdplan bedacht om de "vrienden" te bestrijden. Het geliefde “Totaal Voetbal” werd weer op het bord getekend tijdens de wedstrijdbespreking. Goalie Lucas Fischer. Tobias Serpenti speelde als laatste man in een vrije rol met naast hem verrassend Jonathan van Reenen. Denzel van Luijk en Axel Dirkse speelden als rechts -en linksback. Ties Blomsma op 10, Tijn Degekamp op 8 en Daniel Cuiper op 6. De frontlinie werd vandaag aangevoerd door Fabian Troost, Senna Kroon en Ruben Verhoeven. De geblesseerde Job Kaijtjily en Stef Jansen zaten gelukkig weer fit op de bank. Naast hen Dille Vogelaar en Jesse Visser, die 's ochtends al had gespeeld bij de JO 15-2. Ties Blomsma was dé verassing in de opstelling. De laatste man van voorgaande wedstrijden maakte een fantastische indruk op de afsluitende training van donderdag. “ Hij was ook een van de eerste spelers die een hesje kreeg van de trainer”, zei aanvoerder Vogelaar. Bij het totaalvoetbal kunnen Daniel Cuiper en Tijn Degekamp ineens in de aanval opduiken en hebben de voorwaartsen ook verdedigende taken. Goalie Lucas Fischer krijgt de opdracht om af en toe een voetballende actie te maken. Het idee is dat er met totaalvoetbal verwarring bij de tegenstander ontstaat, omdat de tegenstander geen vaste mandekking kan toepassen. We spelen in een 1-4-3-3 systeem. Waarbij doelman Lucas Fischer bij de opbouw van achteruit meedoet en aanspeelbaar is. Om totaalvoetbal te kunnen toepassen moeten spelers beschikken over een zeer goede techniek en inzicht; het systeem moet aanvallend, doeltreffend en ook mooi zijn om naar te kijken.

Door de blauw/zwarte combinatie van de thuisclub ontbrak het geliefde blauw-wit. Het rode tricot staat onze jongens evenwel. Om 12.00 floot scheidsrechter Hol voor de aftrap. Gedisciplineerd ging ’t Vlaggenschip op zoek naar het doel van "de Vrienden" Al snel moest de goalie van "de Vrienden" handelend optreden door een schot van Fabian Troost te keren. Serpenti en van Reenen kregen daarentegen moeilijk vat op de super snelle spits van "de Vrienden" die ook twee goede kansen kreeg. We bleven geconcentreerd voetballen en kansen krijgen (Ruben Verhoeven en Senna Kroon). De goalie van Vriendenschaar moest na 25 minuten alsnog capituleren op een vlammend schot van Daniel Cuiper. Na een grove charge aan het adres van Ties Blomsma leek het systeem in duigen te vallen, maar gelukkig kon de rappe hardwerkende middenvelder zijn wedstrijd voortzetten. Denzel van Luijk was ondertussen wel geblesseerd uitgevallen en vervangen door Dille Vogelaar. Een slordigheidje op het middenveld werd op slag van rust prachtig verzilverd door de thuisclub, 1-1. De zeer matig fluitende scheidsrechter Hol, vandaag geassisteerd door Marc Degekamp, floot voor de rust.

Na de rust kwam er een pover SV ’s-Graveland JO 14-1 uit de kleedkamer. Met slordig balverlies en duidelijk ontzag voor de tegenstander werden de mannen van overlopen. Ties Blomsma bleef voorop gaan in de strijd, maar kreeg zijn teammaten niet zover. Zelfs de 3 dubbele wissel, Job Kaitjily, Stef Jansen en Jesse Visser voor Fabian Troost, Ruben Verhoeven en Senna Kroon mocht niet baten. Rap na de rust kwamen “de vrienden” verdiend op 2-1. Dille Vogelaar had inmiddels zijn positie in het hart van de defensie weer opgeëist, waardoor Jonathan van Reenen een vrije rol kreeg. Ook deze tactische zet van het duo bleek goed uit te pakken, want er ontstond weer balans in de ploeg. Echter bleef het ontzag groot voor de tegenstander en de strijdlust te mager. Daardoor mocht Vriendenschaar nog 2 keer scoren waardoor de eindstand 4-1 werd. Gelukkig waren onze talenten nog wel in staat om wat kansen te creëren. Job Kaitjily bracht met zijn snelheid extra gevaar. Maar het was vandaag niet goed genoeg. Marc Heemskerk zei na afloop beschouwend dat de bal in de tweede helft maximaal 3x rond is gegaan én dat is echt te weinig op dit niveau. Met deze woorden en 0 uit 2 sluit ik af . Het technische duo heeft de pijlen alweer gericht  op de volgende horde. De thuiswedstrijd van zaterdag 6 oktober als SO Soest JO 14-1 op bezoek komt.

Jurgen Troost