SV ‘s-Graveland JO 14-1 haalt 3 punten “Achter ’t Slot”

Jonathan JO14-2

Graveland 's JO14-1

Onder 14 competitie (najaar), Hoofdklasse 5.3

13 oktober 2018 11:30

F.R. (Frank) Kalis

De pen….

SV ‘s-Graveland JO 14-1 haalt 3 punten “Achter ’t Slot”

Zaterdag 13 oktober VV Jonathan JO 14-2- SV ’s-Graveland JO 14-1

Selectie: Lucas, Denzel, Axel, Tobias, Tijn, Jonathan, Daniel, Ties, Job, Senna, Fabian, Ruben, Stef, Dille, Jesse

Met duidelijke cijfers hebben de talenten van SV ’s Graveland JO 14-1 haar 2e wedstijd in de hoofdklasse gewonnen. Ditmaal mochten we afreizen naar Zeist om te spelen tegen de talenten van VV Jonathan.

Voetbalvereniging Jonathan is opgericht in 1946 toen er behoefte bestond aan voetbal op zaterdag. Vanuit de Christelijke Jongeren Vereniging Jonathan ontstond een onderafdeling voetbal. Jonathan is nog steeds een typische zaterdag vereniging: op zondag heerst er rust op het sportpark “Achter het Slot”

Maar vandaag allerminst. Op veld 2(!) mochten we vandaag aantreden, in het klassieke ’s-Gravelandse Blauw-Wit. Na een matige 1e helft konden we pas in de tweede helft het verschil maken met een prachtig eindresultaat, 2-5

We mochten dus vandaag afreizen naar Zeist, wederom ruime reistijd ingecalculeerd. Maar de voetbalomstandigheden waren uitstekend. De VV Jonathan is een districtsclub met een gewaardeerde jeugdopleiding. Ze hebben een samenwerkingsverband met FC Utrecht. Als je in de omgeving van Zeist woont en goed kunt voetballen, dan ga je naar VV Jonathan om je in de picture te kunnen spelen van de scouts van FC Utrecht. De zonnebrillen konden uit de tas de vesten op het hek, want het leek wel zomer in Zeist. De trouwe supportersschare van onze JO 14-1 talenten waren er weer in grote getalen, hulde dus!

Ondanks de ruime overwinning vorige week te geen SO Soest was er scherpte in de ploeg, waar Robert van den Heuvel vandaag alleen op de bank mocht plaats nemen. Uiteraard in de vertrouwde 4:3:3 formatie met Lucas, Axel, Tobias, Tijn Jonathan in de verdediging. Stef, Ties, Dille op het middenveld en Senna, Job en Ruben in het front. De 3 punten van vorige week smaakte naar meer en dus begonnen we strijdlustig. Stevige duels werden er uitgevochten, maar er was de eerste 10 minuten weinig voetbal te ontdekken. Na een splijtende pass van Ties op Job was het de laatstgenoemde die kiezel hard de 0-1 langs de verbluffende Zeistse goalie schoot, 0-1. Na goed aandringen van de thuisclub (1x over) en een prachtige redding van Lucas, moesten we toch capituleren en kwam Jonathan langszij, 1-1. De thuisclub speelde bikkelhard en na een blessurebehandeling van (onze) Jonathan direct een uitbraak waarbij Job hard in botsing kwam met de keeper en er geblesseerd vanaf moest. Fabian kwam hem vervangen in de punt van de aanval. Niet snel daarna wisslede Jesse en Denzel voor Tijn en Dille. De laatste 10 minuten van de 1e helft ging het lopen, met oogstrelende combinaties werd de thuisploeg steeds verder teruggedrongen. Maar verder van een geblokt schot (Fabian) een mislukte variant vrije trap (Tobias en Jonathan) kwamen we niet meer. Maar de focus van de 15-koppige selectie was er weer. De prima leidende scheidrechter Kalis,  vandaag kundig geassisteerd Marcel Cuiper,  floot voor de rust.

In de rust bracht Robert Daniel voor Stef en Dille voor Jesse. Na een slippertje van de uitstekend spelende Ties Blomsma kwam de thuisclub geheel tegen de verhoudingen op 1-2. Geheel anders dan de gemaakte afspraken vielen de talenten terug in het loopgraven voetbal. De thuisploeg bleef kansen krijgen, het was te danken aan de in bloedvorm verkerende goalie Lucas Fischer dat de thuisploeg niet verder uitliep. Een oogstrelende combinatie tussen centrumspits Fabian Troost en Job Kaitjily, waarbij Fabian de bal langs de lijn kreeg ingespeeld door Tijn. Na een prachtige actie gaf hij de bal uitstekend voor op Job, die onwaarschijnlijke balcontrole liet zien en hard het leer tegen de touwen schoot, 2-2. Niet snel daarna volgde de mooiste goal van de inmiddels middag. Tobias haalde vanaf 18 meter uit en schoot de bal onhoudbaar in “het kruis”, 2-3. Daniel die vandaag taakbewust was en heerste op het middenveld samen met Tijn. Het “slot” was nu gekraakt, want eenvoudig mocht Job zijn derde en de 2-4 aantekenen met een poort bij de keeper. Het spel van de thuisploeg werd steeds grimmiger! Na een grove charge aan het adres van Ruben en Denzel kwam het passende antwoord van Fabian. Na een strakke pass van Tijn op Senna stuurde Jesse Fabian diep. Met een simpele voetbeweging stuurde hij de keeper het bos is en tekende aan voor de 2-5. SV ’s Graveland was duidelijk een maatje te groot voor Jonathan, zo oordeelde ook een neutrale toeschouwer.

Volgende week de bekerkraker tegen Victoria JO 14-1. Er wordt om 12.15 afgetrapt aan ’t Jagerspaadje in Loosdrecht. Pittig potje, maar zeker het aanzien waard. Komt het zien!

Robert van den Heuvel was na de wedstijd al direct bezig met de bekerkraker van volgende week: Bij SV ’s-Graveland JO 14-1 hebben we 15 hele goede voetballers, maar die moet je dan wel de bal spelen, zodat ze kunnen voetballen. Dusss.

Jurgen Troost.