THRILLER

8 september 2018 9:30

Y. (Younes) El Hassani

Onbekend

De allereerste wedstrijd van het nieuwe voetbalseizoen met de nieuwe spelsystemen. Voor de JO12-1 betekent dat nog niet op een heel veld zoals de JO12 teams in voorgaande seizoenen, maar 1 speler meer in het veld, dus 8 tegen 8, indribbelen bij spelhervattingen en de keeper mag een terugspeelbal niet meer in zijn handen nemen. De inworp is dus verleden tijd en de hoekschop is niet altijd een bal voor de goal. Het indribbelen biedt nieuwe mogelijkheden.

Laren was goed voorbereid. De nieuwe belijning - het veld is smaller ten opzichte van vorig seizoen - was duidelijk te zien en het team werd nog even aangemoedigd door de club mascotte, een levensgrote wasbeer in het tenue van Laren. Na nogmaals de nieuwe regels door genomen te hebben met het team en de nodige voorbereidingen kon de wedstrijd beginnen.

Ondanks de fysieke kracht van Laren stond het na het eerste kwartier door doelpunten van Mees al 2-0 voor de JO12-1 van SVS. Met goede combinaties en mooi voetbal wist SVS de stand verder uit te bouwen naar 4-0 door een goal van Shady en een goal van Aidan na een goed terug gelegde bal van Chris. Met deze stand gingen we de time-out in, nog een nieuwe regel.  Elke helft duurt een half uur met een time-out na 15 minuten, waarin de coach de mogelijkheid heeft om extra aanwijzingen te geven. Laren had goed gebruik gemaakt van de time-out, want binnen enkele minuten scoorden zij het eerste tegendoelpunt, die al snel gevolgd werd door nummer 2 en 3.

Zoals vorig seizoen vaker gebeurde was SVS volledig de kluts kwijt. Laren werd sterker en kreeg de overhand. Net op tijd werd er gefloten voor rust en kon de coach de spelers wakker schudden. Als er gewonnnen wilde worden moest er echt een schepje bij. Collectief verdedigen en de strijd aangaan.  De tweede helft begon en Laren zette het voor rust ingezette offensief voort.  Laren wist uiteindelijk de achterstand om te buigen naar een voorsprong met 2 punten. 6-4 voor Laren.

De dreigende nederlaag leek iets los te maken in het team van SVS. De strijd werd feller en fysieker. Verdedigers Lars, Julian, Sem en Niels wisten keer op keer de aanstormende spelers van Laren te stoppen en als er toch een bal doorglipte kon keeper Bo deze net buiten de palen te tikken. Er groeide hoop bij SVS en vol strijdlust knokten zij zich naar de laatste fase van de wedstrijd. Een paar minuten voor tijd was de stand teruggebracht naar 6-6 door een doelpunt van Mees en Shady.

Laren bleef knokken en aandringen, toen plots Siem op het middenveld de bal kreeg en geen seconde aarzelde. Met een daverend schot joeg hij de bal rechts boven in de kruising en wist zo de overwinning binnen te slepen. De winst werd uiteraard uitbundig gevierd door het team en zo konden de eerste 3 punten van het seizoen na een zenuwslopende wedstrijd toch mee naar 's-Graveland genomen worden.