Column 2022/08

15 april 2022 3:00

Een royale waardering ...

Column_r3.png

Het zijn mooie woorden als die voor je vereniging worden uitgesproken: “Het heeft Zijne Majesteit de Koning behaagd ….” Deze woorden sprak de Commissaris van de Koning, de heer Arthur van Dijk, vanmiddag tot ons in de kantine. Daarachter kwamen de woorden “de S.V. ’s-Graveland de Koninklijke erepenning toe te kennen".

Wat een bijzonderheid! En wat een voorrecht is het dan toch om voorzitter van deze vereniging te mogen zijn. Dat is het altijd, maar als je namens de vereniging een dergelijke erkenning in ontvangst mag nemen, dan ben je bevoorrecht. En zo voelde dat vanmiddag ook. Je krijgt het namelijk niet zomaar, je moet daar wel wat voor doen! Om te beginnen moet je als vereniging tenminste 50 jaar bestaan of een veelvoud van 25 jaar daarvan. Dat is makkelijk vast te stellen: check.

Maar er zijn meer voorwaarden. Een gezonde financiële positie, activiteiten die van maatschappelijke aard zijn, in aanzien staan wat betreft aard, omvang en betrouwbaarheid en de vereniging moet zich op haar terrein hebben onderscheiden.

Daar zijn dus allemaal ‘vinkjes’ achter komen te staan. Niet alleen de vereniging moet te goeder naam en faam bekend staan en van onbesproken gedrag zijn, maar dat moet ook gelden voor de bestuursleden. Van een screening niets gemerkt, maar er is niets onoirbaars geconstateerd. En dus ontvingen we de Koninklijke erepenning en de bijbehorende oorkonde. Ze zullen een mooie plek krijgen tijdens de tentoonstelling van volgende week.

De Koninklijke erepenning moet overigens niet verward worden met het Koninklijk Predicaat. Dat mag toegevoegd worden aan de naam. Koninklijke S.V. ’s-Graveland of Real ’s-Graveland zal het dus niet worden. Ik kon twee Nederlandse amateurvoetbalverenigingen bedenken die aan hun naam ooit Koninklijk hebben mogen toevoegen. Voor de zekerheid toch even gecheckt en het blijken er ook slechts twee te zijn: de Koninklijke HFC uit Haarlem en de Koninklijke UD uit Deventer. De laatste niet afkorten, want is dan te verwarren met het dorpse evenement van dit weekend. UD staat in dit geval voor Utile Dulci en dat betekent: het nuttige met het aangename verenigen. Iets dat we ook graag doen en willen blijven doen.

Dat we in de naam niet Koninklijk zijn, doet niets af aan de ongelofelijke eer die ons vandaag ten deel is gevallen. Het zit weliswaar niet in onze naam, maar we zullen ons in ieder geval Koninklijk (proberen te) gedragen. De klant (leden, vrijwilligers, gasten) is immers koning.

MD_voorzitter.png

-vorige columns