Column 2022/03

4 februari 2022 7:30

BV 's-Graveland? Aan jou de keus ...

Column_r3.png

NOC*NSF organiseerde speciaal voor voetbalclubs afgelopen maandag een webinar. Het onderwerp was Code Goed Sportbestuur. Vanuit de overtuiging dat goed sportbestuur de basis vormt voor de integriteit in de sportsector, bestaat al ruim 20 jaar de Code Goed Sportbestuur en die is onlangs, ingegeven door een veranderende samenleving, verder geprofessionaliseerd en geactualiseerd. Ik had er eerlijk gezegd nog niet eerder van gehoord en dus een goede reden om me aan te melden voor een compact webinar.

Zonder verwachtingen nam ik om 19.30 uur plaats in de digitale lobby en eenmaal toegelaten was ik verrast door het aantal deelnemers: ruim 150 bestuurders waren op de uitnodiging ingegaan om zich te laten informeren over de nieuwe Code waarin de nadruk ligt op de maatschappelijke relevantie. Maar daarnaast ook op diversiteit en bestuurlijke- en organisatorisch kwaliteit.

Al scrollend door de lijst van aanwezige verenigingen/bestuurders zag ik weinig regiogenoten en die trof ik dan ook niet toen we na een introductie in groepjes uiteen gingen om elkaar te informeren over hoe we de maatschappelijke rol die we als (voetbal)verenigingen hebben, invullen. Het leuke daarvan was dat ik daardoor kennismaakte met collega-voorzitters van de verenigingen FC De Bilt,
vv Dronrijp en v.v. Bieslo. In tien minuten gaven we elkaar een korte blik in andermans keuken.

FC De Bilt kende ik enigszins, want in de buurt en onlangs nog geweest om een jeugdwedstrijd te bekijken. En als ik bij een vereniging op bezoek ben, dan kijk ik om me heen. Om dingen op te pikken, hoe zaken anders kunnen, wat wordt er naast de voetbalactiviteiten georganiseerd en hoe smaakt daar een broodje kroket?

De andere twee verenigingen waren onbekend voor mij. Ze liggen dan ook een eind uit de buurt: Friesland en Limburg. Het Friese Dronrijp zal dit jaar ook een jubileum vieren: 75 jaar. Het komt uit in de 3e klasse en telt in totaal 150 leden, heeft 3 seniorenteams op zondag, een 45+ en een 35+ team, een team op zaterdag en een vrouwenteam. Bieslo heeft 3 herenteams, 1 vrouwenteam, 1 veteranenelftal, 1 45+ 7×7 team, 5 junioren-elftallen waarvan 2 meidenteams en nog eens 5 pupillengroepen waarvan ook 1 volledige meidenteam.

Qua aantal teams verschilden we van elkaar. Voor het overige waren er gelijkenissen als het gaat om maatschappelijke activiteiten en uitdagingen. Uitdagingen als het gaat om vergrijzing in de vereniging, vrijwilligers en om als bestuur verder proberen te blijven kijken dan de dagelijkse werkzaamheden. En we brachten elkaar op ideeën. Dat gebeurde ook na het weer terugkeren in de plenaire sessie waarin vele opmerkingen in de chat werden gedeeld.

Later in de week kon ik nog een kijkje nemen in de keuken van een andere voetbalvereniging. Niet alleen de voetbalcompetitie werd hervat. Ook de biljartcompetitie is weer begonnen en donderdag stond de uitwedstrijd tegen Entree op het programma. De thuishaven van deze Utrechtse tegenstander is de kantine van voetbalvereniging DHSC. Op het trainingsveld buiten voornamelijk senioren die op twee kunstgrasvelden trainen, binnen is het rustig. Een vriendelijke juffrouw die de bardienst heeft en uit de boxen klinkt Nederlandse muziek.

En in de hoek staat een fraai biljart, mooi laken, goed op temperatuur, goede lampen erboven. Op zo'n tafel kun je eigenlijk niet verliezen. En dat gebeurde dus ook niet. Een mooie avond en weer een idee mee naar huis genomen. Zou B.V. ’s-Graveland iets zijn?

MD_voorzitter.png

- vorige columns