Column 2022/02

21 januari 2022 3:00

Kappen en draaien.

Column_r3.png

Gaan we het laatste weekend in zonder competitievoetbal of blijven we nog langer veroordeeld tot trainen en onderlinge wedstrijden? Dat is de vraag de aankomende dagen. Wat wordt er aanstaande dinsdag besloten? Blijft het zoals het is of wordt de maatschappij verder ontwricht?

Want dat is de algemene opinie: lockdowns, in welke vorm dan ook, richten de maatschappij schade aan. Op economisch terrein en op het gebied van gezondheid, zowel mentaal als fysiek. Wat betreft dat laatste is deze week gelukkig weer wat herstel opgetreden. De speel- en trainingsvelden zijn vanaf afgelopen zaterdag goed gebruikt door onze voetballers, verdeeld over alle leeftijdscategorieën. Niet dat van alle teams iedereen aanwezig was, want net als de leerkrachten in het onderwijs, stonden sommige van onze trainers ook voor een halfvolle ‘klas’.

En dat ondanks dat de quarantaineregels iets versoepeld zijn. Als je namelijk een week of langer ‘geboosterd’ bent of net hersteld (acht weken of korter) van corona, dan hoef je niet in quarantaine. Voorwaarde is wel dat je klachtenvrij bent. Als de quarantaineregels verder worden versoepeld en ook de maatschappij verder open gaat, dan kan het inderdaad wel eens het laatste competitieloze voetbalweekend zijn.

Hopelijk mogen we dan ook weer toeschouwers verwelkomen bij de wedstrijden en mag de kantine weer open. De vraag is wel of de spontaniteit dan ook direct weer terug is. Komen de mensen daadwerkelijk ook weer kijken? Of blijven ze toch liever thuis om grotere groepen mensen nog maar even te mijden en blijven ouders hun kinderen afzetten, zoals ze nu moeten doen om ze na een uur of iets langer weer op te halen? Of gaan ze na lange tijd eindelijk weer ‘gewoon’ langs de lijn staan?

Het zou mooi zijn als niet alleen het competitievoetbal herstart wordt, maar ook dat iedereen daar getuige van mag zijn en dat er dus weer publiek welkom is. Als dat niet het geval is, dan kunnen we misschien een paar kappersstoelen langs de lijn zetten. Of op de verhoging op het terras. Met wat aanpassingen moet dat vast lukken. Voor de föhn uit kleedkamer 8 bijvoorbeeld hebben we alleen maar een verlengsnoer nodig.

Het kappen op het voetbalveld krijgt er op die manier dan nog een betekenis bij.
MD_voorzitter.png
-vorige columns