Column 2021/15 (vanaf grote hoogte)

23 juli 2021 5:00

Uit de lucht gegrepen?

Column_r3.png

Dat sommige sectoren na de lockdown kampen met een tekort aan personeel is mij op Schiphol gebleken. En daarom een tip voor iedereen die nog op vakantie gaat met het vliegtuig: houd rekening met een lange wachtrij bij het afgeven van de bagage. Het was duidelijk dat de verhouding passagiers versus luchthavenpersoneel scheef was. Na controle van alle documenten (PCR, paspoort etc) moesten we met stevige tred naar onze gate om op tijd te boarden. Geen tijd dus voor een croissantje met kaas en een kop koffie voor € 21,95 of het scoren van lectuur of literatuur. Het was haasten, maar zo erg als ruim 20 jaar geleden was het niet.

In 1999 ging onze reis naar Colombo - Sri Lanka met tussenstop op Heathrow - Londen. Dezelfde bestemmingen als (kale) Hans en Alice die toen nog net wel of net niet meer in Blooper werkten. De wachttijd doodden we in een bar op de Engelse luchthaven en dat voelde niet als wachten. Sterker, we hadden geluk dat we de 'final call' door de speakers hoorden voor passengers met destination Colombo. Lichtelijk in paniek zetten we het op een lopen. Onze gate lag ver weg en we dreigden onze vlucht te missen. We hadden echter geluk dat een medepassagier onwel was geworden in de slurf, wat zorgde voor een voor ons gelukkige vertraging. We zochten onze stoelen op en waren net op tijd ready for take off. Voor de niet lekker geworden passagier gold dat gelukkig overigens ook.

Na een weekje Nederland gaan we ondanks coronatijd net als vorig jaar weer naar het buitenland. De bestemming was een tijdje geleden al bepaald. Hadden we een last minute genomen dan had het bepalen van de reisbestemming waarschijnlijk meer gedoe geweest. Nu bleef het gedoe beperkt tot het doen van PCR test en het invullen van diverse verklaringen.

Het is kenmerkend voor de huidige tijd: meer gedoe en minder spontaniteit. En dat kan nog wel een tijdje aanhouden,  vrees ik. Ook dit seizoen zullen we met gedoe te maken krijgen. De professionele voetbalcompetities draaien al weer met het EK voetbal dat is geweest en de eerste voorrondes van de verschillende Europese clubcompetities.

In het amateurvoetbal hebben er ook al wat vriendschappelijk wedstrijden op het programma gestaan. En er zijn er geannuleerd. Vanwege besmettingen en het daarmee niet compleet zijn van teams. Hoe gaat dat over een maand zijn? En daarna? Er is nog veel onzeker, meer vragen dan antwoorden over hoe het seizoen zal verlopen. Met of zonder beperkingen? Met of zonder publiek? Kantine open of gesloten?

Er is niemand die een antwoord heeft op dit soort vragen. Deskundigen niet, politici niet. Zij hebben wel antwoorden, maar ze komen vaak niet overeen. Of de uitkomsten blijken anders te zijn dan verwacht. Niet voor niets wisselden versoepelingen en strengere maatregelen zich de afgelopen maanden af.

We blijven dus nog wel even in onzekerheid over wat er straks weer kan en mag in het amateurvoetbal en binnen onze vereniging.

Wat zijn de gevolgen voor ons blauw en wit van het roder en roder kleuren van Nederland?

MD_voorzitter.png