OK 2021/69 - Frans Hendriks

25 april 2021 20:00

Uitgerekend deze week OK.

Frans had -met zijn enorme kennis en het mede door hem aangelegde archief- een belangrijke rol in de totstandkoming van het jubileumboek.

Frans Hendriks (erelid)

Afgelopen donderdagavond tijdens de speech van de voorzitter werd benadrukt dat een club niet zonder vrijwilligers kan. Al 100 jaar draait
S.V. 's-Graveland op allemaal fantastische vrijwilligers. Zij zorgen door grote of kleine inbreng dat het zo'n fijne club is, waar het goed geregeld is en waar iedereen graag samenkomt.

Frans_Hendriks_OK2021_69.png

WIE

Tijdens het jubileumweekend een onmisbare vrijwilliger die zich al 63 jaar inzet voor de club. Niet voor niets dus dat hij is benoemd tot erelid; Frans Hendriks. Frans hoort  samen met Joop Glijn (lid sinds 1 juli 1948 met een kleine pauze) en Jan Blom (lid sinds 1 juli 1957) tot de 3 leden met het langste lidmaatschap van SV 's-Graveland.
Frans Hendriks is lid geworden op 1 juli 1958 en aankomende juli dus al 63 (!!) jaar lid. Hij is geboren in ‘s -Graveland op 12 maart 1939, maar sinds juni van dat jaar is hij samen met zijn ouders gaan wonen op de Kerklaan. Zijn vader begon toen een eigen zaak in kolen- en oliehandel aan de Oranjeweg. Hier ging Frans later zelf ook werken. De moeder van Frans was oa lerares op de St. Antoniusschool en de Jozefschool in Nederhorst den Berg. Hij heeft 3 zussen en 2 broers dus het was daar thuis een gezellige boel. Helaas was Frans thuis de enige die interesse had in sport. Hij heeft daarom eerst jaren bij de verkenners (scouting) gezeten, maar het voetbal bleef lonken en in 1958 heeft hij dan toch de stap gezet en is lid geworden van S.V. ‘s Graveland.
Inmiddels is Frans al heel wat jaren gelukkig getrouwd met Henny Vrakking en hebben ze samen dochter Lisette (1971) en zoon Johnny (1975) gekregen. Ook is hij de trotse opa van Jochem, Dominique, Julian en Lucy. Naast zoon Johnny is ook Lucy  in de voetsporen van haar opa getreden en inmiddels al wat jaren lid van de club. Nu speelt zij in de MO12-1 met haar vader als coach. Als het even kan, dan komt Frans graag bij haar wedstrijden kijken. Julian is ook betrokken bij de club als een van de interviewers van SVSTV en de afgelopen jaren de onmisbare paashaas tijdens het eieren zoeken.

WAT
Frans ging gelijk goed van start in 1958, want in dat jaar werd zijn team, de junioren A, kampioen. Daarna heeft hij nog een aantal jaren in de senioren gespeeld, maar helaas moest hij vanwege rugklachten noodgedwongen stoppen als actieve voetballer.
Dit betekende niet het einde van zijn lidmaatschap zoals we inmiddels weten, want Frans nam zitting als secretaris in het jeugdbestuur. Na enkele jaren werd hij secretaris in het hoofdbestuur. Dit met een onderbreking van 23 jaar. In die tijd maakte Frans ook deel uit van de redactie van het clubblad “De Pingel” later “De Match” geheten. Toen het wat beter ging met zijn rug is hij terug het veld opgegaan als jeugdleider/trainer.
Maar toen kwam het aardgas en was het afgelopen met de zaak van zijn vader en de baan van Frans. Hij kwam bij de gemeente Naarden terecht, afdeling sport- en recreatie. Door de vele studies die hij moest volgen, moest hij toen helaas zijn inzet voor club stoppen. Tot zijn grote verrassing werd hij op dat moment benoemd tot erelid (1968).

Het was een pauze van een aantal jaar, want naast de verschillende bestuursfuncties werd Frans toen voorzitter van de jubileumcommissie vanwege het 50 jarig bestaan van de club, heeft hij de KNVB cursus gedaan om de senioren-selectie te trainen, werd hij met de invoering van het internet (10 jaar) webmaster van de verenigingssite, maakte hij voor de Gooi en Eemlander de wedstrijdverslagen van het eerste en schreef hij wekelijks voor de Triangel en het weekblad Wie Wat Waar het programma voor de aankomende week. Ook maakte hij jarenlang de Extra-Match uitgave die werd uitgedeeld vooraf aan de thuiswedstrijd van het eerste en vanaf 1964 neemt Frans al het archief op zich. Hij verzamelt alle foto’s, wedstrijdverslagen, krantenknipsels etc. per jaar in een plakboek. Het is een opsomming van bijdragen om een diepe buiging voor te maken.

WAAR

Al 63 jaar onmisbaar op en rond de club!

WAAROM
Al 63 jaar voelt Frans zich enorm thuis bij S.V ‘s Graveland. Het is een warme club met heel veel vrijwilligers. Voor Frans voelt zijn inzet voor de club als een hobby. Hoe fijn is het dat door oa zijn bijdrage zo veel mensen zich zowel actief als passief kunnen vermaken in hun vrije tijd!
Op de vraag wat zijn dierbaarste herinnering is noemt Frans er 3:

• Zijn benoeming tot erelid;
  • De winst van het eerste elftal onder zijn begeleiding als coach. Het was een beslissingswedstrijd om het behoud van het 4e klassers schap. De wedstrijd werd pas vlak voor tijd gewonnen;
  • Het behalen van de districtsbeker West 1 van de KNVB. SVS (4e klasser) won van 2e en 3e klassers.

- ook OK!