Column 2020/23

13 november 2020 5:00

Meerdere perspectieven. Bekijk ze eens vanuit verschillende perspectieven.

Column_r3.png

Deze week een hoopvol bericht over een mogelijk vaccin, dat een groot deel van de mensheid kan beschermen tegen het coronavirus.

Het was weliswaar een persbericht van een bedrijf, dat ook commerciële belangen heeft, dat zich misschien ook wil profileren. Maar ervan uitgaande dat het werkt, is het een positief bericht. Ook al gaat het nog wel even duren voordat er daadwerkelijk gevaccineerd kan worden en als dat kan, dan is er nog de vraag wie of welke bevolkingsgroep als eerste aan de beurt is.

Het bericht gaf in ieder geval wat perspectief. Dat is waar men immers behoefte aan heeft. De horeca heeft perspectief nodig om te weten of het zin heeft te wachten tot het weer open mag of dat ondernemers maar beter nu al de deuren definitief kunnen sluiten. Rond de kerst open mogen, zal deze branche al weer iets van een boost kunnen geven. Het verenigingsleven heeft ook perspectief nodig. Als voetbalvereniging mogen we de jeugd nog iets van plezier geven in de vorm van trainingen en onderlinge oefenwedstrijden (en volgende week een mooi evenement!), maar de senioren staan stil na vorige week. Het perspectief dat de KNVB heeft gegeven, is dat het competitievoetbal in het weekend van 16/17 januari hervat kan worden. Dat betekent dat half december wel gestart moet kunnen worden met trainingen of zoals trainers zullen zeggen: starten met het optrainen. Wat alle perspectieven waard zijn, zal moeten blijken. Als de gegeven perspectieven, maar niet voor ons uitgeschoven worden, want dat zijn het geen perspectieven, maar zoethouders.

Zolang er geen vaccin is, moeten we ons op andere manieren wapenen tegen het virus. De meest rigoreuze en minst sympathieke, maar daarentegen misschien wel de meeste effectieve is de gedeeltelijke lockdown. Goed voor jezelf zorgen helpt natuurlijk ook. Vitamientjes dus.

Vitamine C bijvoorbeeld. Dat schijnt goed te zijn tegen het virus en voor het genezingsproces. Dus veel fruit, groente en aardappelen eten; een lepel gekookte spruitjes, een halve rode paprika, een sinaasappel en een kiwi is al goed voor 300 milligram. Er is weliswaar een veelvoud van nodig, maar het heeft een positieve invloed op ons immuunsysteem.

Zelf heb ik hoe langer hoe meer behoefte aan een combinatie van vitamine S, V en G. Dat is namelijk goed voor mijn gestel. Dus veel leer, gras, aardappelen en gerst: een voetbalwedstrijdje, wat grasvlekken op het tenue, een patatje met na een wedstrijd met een lekker biertje is al goed voor de energie. Er is weliswaar een veelvoud van nodig, maar het heeft een positieve invloed op het (mijn) immuunsysteem.

Deze porties zijn helaas nog niet beschikbaar, maar gelukkig; het is weer vrijdag en dat is de laatste weken de mooiste dag van de week. Lekker naar de club voor het innemen van de vitaminen S, V en G door aan de hand van de vaste vrijwilligers van die dag mee te lopen en de klusjes van hun lijstje afwerken. Heerlijk!

Ik gun jullie allemaal snel een zelfde portie vitamine.

MD_voorzitter.png

- vorige columns