Column 2020/11

29 mei 2020 3:00

Gefeliciteerd. Laten we de 8.2 cultuur in stand houden ...

Column_r3.png

De afgelopen twee weken ben ik behoorlijk vaak gefeliciteerd. Het waren geen verlate gelukwensen in verband met mijn verjaring, maar vanwege het rapportcijfer dat werd gepresenteerd na de onder onze leden en vrijwilligers gehouden enquête: 8,2.
Als de gelukwensen kwamen van leden of vrijwilligers dan was mijn antwoord: “Dank je wel en jij ook gefeliciteerd!”. En als niet-leden of niet- vrijwilligers me feliciteerden dan: “Dank je wel! Ik zal het doorgeven”.

Hoezo jij ook gefeliciteerd en het doorgeven?

Ik heb hier alleen eens eerder over geschreven: de vereniging is niet alleen het bestuur, maar de vereniging dat zijn wij met zijn allen. Een van de definities van een vereniging luidt niet voor niets: Een vereniging is een verzameling mensen die zich met een bepaald doel georganiseerd hebben. Uit die verzameling mensen wordt een bestuur gekozen, die uitvoert wat de leden willen of besluiten. Tijdens een Algemene Vergadering raadpleegt het bestuur haar leden over de algemene zaken en uitgaven.

Het bestuur maakt natuurlijk wel plannen en stelt een begroting op, maar legt dat voor aan de Algemene Vergadering waar leden zich over kunnen uitspreken, zaken ter discussie kunnen stellen om vervolgens wel of niet in te stemmen met voorstellen. Leden hebben dus invloed op de gang van zaken binnen de vereniging.

Dus als die gang van zaken uiteindelijk beoordeeld wordt met een 8.2 dan is dat een felicitatie waard aan de vereniging. Aan de verzameling van leden en vrijwilligers dus, die met elkaar veel organiseren.

Het rapportcijfer was mooi, maar wat zeker net zo mooi was, dat er heel veel gebruik is gemaakt van de mogelijkheid tot het stellen van extra vragen of het maken van opmerkingen. Heel waardevol waar we echt wat aan hebben.

De gehouden enquête heeft bewezen een goed instrument te zijn om te weten wat er leeft onder onze leden en vrijwilligers en hoe de vereniging ervaren wordt en dus hoe we elkaar ervaren. Een ander instrument om daar achter te komen is de Algemene Vergadering. Daar houden we er twee van per seizoen. Volgende maand staat de tweede op het programma en omdat het de tweede is binnen een seizoen wordt dat de Buitengewone Algemene Vergadering (BAV) genoemd.

Dit keer is buitengewoon meer dan ooit op zijn plaats. Dat komt door de buitengewone laatste drie maanden. Centraal onderwerp in de BAV is de begroting voor het nieuwe seizoen en of het een buitengewone klus is om op te stellen, dat gaat misschien ver, maar een uitdagende klus is het wel. De inkomsten van het huidige seizoen zijn logischerwijs achtergebleven bij de verwachting en dat zal zijn weerslag hebben op de uitgaven van het komende seizoen. Hoe het er exact uit zal komen te zien, dat zal eind juni tijdens de BAV duidelijk worden.

Of de setting waarin deze plaatsvindt ook buitengewoon zal zijn, is goed mogelijk: online of misschien wel in de open lucht. Wat fijn zou zijn, is als de opkomst ook buitengewoon is.

Want bedenk: de vereniging dat zijn wij!

MD_voorzitter.png

- vorige columns