Column 2020/08

17 april 2020 5:00

We kijken al naar volgende week. Houdt de lockdown aan. De MP gaf al aan nog niet vrolijk te worden over de cijfers. Laten we afwachten en ons ondertussen aan de richtlijnen houden.

Column_r3.png

Komende week horen we van het kabinet hoe we verder gaan in Nederland. Wordt de intelligente lockdown omgezet in een slimme ontgrendeling en waar moeten we dan aan voldoen en gaan we ons daar dan aan houden? Zoals we ons nu ook over het algemeen houden aan de maatregelen van de lockdown?

Er wordt gesproken over een 1,5 meter economie en sectoren zijn opgeroepen om met een plan te komen hoe bedrijven, scholen, organisaties de maatregelen denken te kunnen verlaten. Winkels, tuincentra etc. hebben dit in feite al gedaan door een gelimiteerd aantal personen binnen te laten, maar hoe gaat dat in het onderwijs en voor ons: wat zou de sector sport kunnen doen, moeten doen?

Voor de ene sport zal het makkelijker zijn dan voor de andere. Tennissen? Alleen single partijen toestaan? De sportschool zou ook kunnen door wat minder apparaten op te stellen en zoals altijd na gebruik de toestellen goed schoon te maken. Darten zou ook kunnen; bij darters zit zelfs een afstand van 2.37 meter er in gebakken.  Maar verder? Teamsporten?

Wij zullen waarschijnlijk nog wel even moeten wachten. Eerst wachten tot aanstaande dinsdag wat het kabinet dus verder besluit en aan de hand daarvan weer verder kijken. Voor de traditionele activiteiten in de maand april is het te laat en we hebben het schoolvoetbal en de paaseierenzoekactie al moeten missen en het dieptepunt tot nu toe is wel het moeten annuleren van de Voetbaldagen.

We moeten het dus nog steeds doen zonder voetbal. Gelukkig hebben we wat vertier met de filmpjes die door SVS TV zijn gemaakt of gemonteerd of met de filmpjes die trainers hebben gemaakt voor hun team om thuis te oefenen. Vormen van creativiteit die in deze tijd binnen onze vereniging naar boven komen. En volgende week ontmoeten de trainers die de Coerver trainingen volgen, elkaar via het beeldscherm. Ook creatief.

Dat is dan het positieve van deze periode, maar verder kijk ik reikhalzend uit naar het bericht dat we de strijd met het virus met elkaar hebben gewonnen. Da zal klinken als een fluitsignaal voor een aftrap van een nieuwe wedstrijd.

MD_voorzitter.png

-vorige columns