Column 2020/3

7 februari 2020 5:00

“De scheidsrechter vreet de bal op”

“De scheidsrechter vreet de bal op”.

Het is de zin die altijd het eerste bij mij te binnen schiet als ik iets over spelregelwedstrijden hoor. Midden jaren tachtig werden er met grote regelmaat spelregelwedstrijden georganiseerd door de C.O.V.S. De Centrale Organisatie voor Voetbal Scheidsrechters nam bij amateurverenigingen de kennis van de regels van het voetbalspel af.

Destijds deden we met de junioren van de vereniging jarenlang mee. Eerst was er een spelregelwedstrijd binnen de club, die tevens als selectiewedstrijd diende voor een regionaal vervolg in teamverband. Er werden schriftelijke vragen gesteld, zoals bijvoorbeeld: wat moet de dikte van de lijnen op het veld zijn? Wat zijn de afmetingen van het doel?  Wat is de juiste druk in de bal? Maar ook over spelsituaties en wat de scheidsrechter dan zou moeten beslissen. Het waren dan nog meerkeuzevragen, maar bij de spelregelwedstrijden tussen verenigingen werd het lastiger.

Niet alleen werden er dan meerkeuzevragen gesteld, maar moesten we voor een jury van wijze mannen (scheidsrechters en bestuursleden van de C.O.V.S) ook mondeling antwoord gegeven wat een scheidsrechter zou moeten doen bij een bepaalde spelsituatie of overtreding. En dat binnen een bepaalde tijd. Na de beantwoording moest je als deelnemer altijd eindigen met: “ Dit was mijn antwoord”. Het kwam nog wel eens voor dat iemand door de zenuwen dat niet zei en dan liep de tijd door.

De ‘casussen’ waren uiteenlopend van aard en soms best lastig. Had je geen idee dan was het gissen naar het antwoord en probeerde je het voor jou meest logische antwoord te geven. Een van de deelnemers die niet naar het antwoord op een nogal theoretisch spelsituatie en overtreding wilde gissen of nadenken, antwoordde, tot grote hilariteit van de zaal, resoluut: “De scheidsrechter vreet de bal op, dit is mijn antwoord.” Of het hem nog een punt opleverde voor originaliteit weet ik niet meer.

Gelukkig is niet alleen dit antwoord mij bij gebleven. De spelregelwedstrijden zijn een goede basis geweest voor de spelregelkennis en dat zou het eigenlijk voor iedereen moeten zijn. Voordat je een spelletje gaat spelen, neem je toch ook altijd de spelregels door? Het zorgt er voor dat er duidelijkheid is hoe een spel gespeeld moet worden en wat er in bepaalde spelsituaties gedaan moet worden. Bij beslissingen zal er dan ook meer begrip zijn.

In het voetbal zorgt het voor meer begrip voor de scheidsrechter of assistent-scheidsrechter. Daarom ben ik blij met het initiatief van de scheidsrechterscommissie om in samenwerking met de KNVB spelregelavonden te organiseren. Aanstaande week is de eerste voor de teams onder 13 en 14. Goed voor de spelregelkennis van onze jongens en meiden. Maar ook ouders zijn van harte welkom. Zelf ga ik zeker ook even kijken en luisteren. Het kan nooit kwaad om de kennis nog eens te testen.

En misschien hoor ik wel weer een hilarisch antwoord.

- vorige columns