Column 2019/26

27 december 2019 5:00

Ho ho ho! Geldt dat voor tradities met kerst?

De kerstdagen zijn voorbij. Jarenlang zagen ze er hetzelfde uit en is er geen discussie over wie bij wie. “En op welke dag dan?” Met een jarige zus was eerste kerstdag al ingevuld en tweede kerstdag daarom automatisch voor de schoonfamilie. Dit jaar was anders, maar ook geen discussie. Zus op vakantie en met de schoonfamilie gingen we ter ere van 50-jarig huwelijk nog maar eens op paar dagen weg.

In plaats van twee dagen kerst en twee dagen spelletjes nu vier dagen spelletjes. En niet alleen  spelletjes op mobiel of IPad, maar ook gewoon een ouderwets bordspel als Party & Co. Een spel met af en toe ook een ouderwetse spanning, waarbij de sfeer niet per se altijd even goed is en de kreet ‘het is maar een spelletje’ niet door iedereen gewaardeerd werd. Maar er werd ook geklaverjast en eindelijk kreeg ik zoonlief zo ver om ook de beginselen van dit binnen de familie geliefde kaartspel te leren. Het begin is er en hij weet in ieder geval wat de ‘nel’ is en wanneer je moet introeven. Het spelen van ‘kleintje boer’ komt nog wel.

Weg met de kerst betekent ook geen kerstloop en dat is niet vaak voorgekomen. Het zijn namelijk van die zekerheden in het leven. Tweede kerstdag is synoniem voor kerstloop. Niet alleen binnen de club, maar zeker ook in de verre omtrek, want ook dit jaar mocht de organisatie en al haar vrijwilligers zich weer verheugen onder grote belangstelling. Daar waar het ooit begon als trimloop voor leden van de vereniging, is het uitgegroeid tot een sportieve onderbreking van de kerstdagen voor mensen uit de wijde omgeving, letterlijk van Almere tot Zaandam.

Meer dan 400 deelnemers stonden aan het vertrek en ik zag een bonte stoet van sportievelingen na de start het Kininelaantje opdraaien. Onder hen ook ’s-Gravelanders, hoewel ik niet zo snel een voetbalshirt kon ontwaren. Het loop-je-fit-in-blauw-wit ging deze editie dus niet op. Menno van den Brand heeft de kerst blijkbaar niet (blessurevrij) gehaald. Door SVS TV en onze Facebook correspondent kon ik de kerstloop op afstand toch nog mooi volgen tussen het eten en de spelletjes door.

Overigens wonnen Cas Lutz (Hilversum) en Saskia van Vugt (Driebergen-Rijsenburg) de loop weer bij de senioren. Was er toch nog wat hetzelfde deze kerst.

- laatste columns