Column 2019/17

23 augustus 2019 7:15

Cultuur vs commercie. 'What's in a name ?'

Eus van Vijfeijken, Zeger Tollenaar, Bram Braam en Gerdo Hazelhekke. De namen komen bij voetbalminnende generatiegenoten van mij ongetwijfeld bekend voor. Misschien dat er even in het geheugen gegraven moet worden, maar met de hint ‘panini’ zal het lichtje vast gaan branden: het zijn oud spelers van FC Wageningen. Ondanks de korte periode dat deze club in het betaald voetbal actief is geweest en dan ook nog eens voornamelijk in de Eerste Divisie leven deze bijzondere namen nog altijd in mijn herinnering. Eerste Divisie? Ja. Een van de voorlopers van de Keuken Kampioen Divisie, wat een verschrikkelijke naam is dat toch

De namen van deze spelers komen bij mij altijd naar boven bij het horen van de naam FC Wageningen. Dat was dus ook zo toen ik hoorde dat onze selectie op trainingskamp gaat en zal trainen in het stadion van de gewezen profclub, dat nog altijd bestaat: Stadion Wageningse Berg. Ook al zo’n prachtige naam. De vraag is of als FC Wageningen niet failliet was gegaan in 1992 het stadion deze naam nog altijd had gedragen. Minder kapitaalkrachtige profclubs zien zich steeds meer genoodzaakt om hun stadion(naam) te gelde te maken door de naam van het stadion te verbinden aan een bedrijf. ADO Den Haag speelde in het Zuiderpark maar na de verhuizing heette het eerst het Kyocera Stadion en nu het Cars Jeans Stadion en onlangs waren de supporters van Heracles boos over de naamswijziging van hun stadion. Het heet nu het Erve Asito Stadion. Dat was eerst het Polman Stadion. Dat klinkt misschien wat meer naar voetbal, maar ook die naam was al gerelateerd aan een firma.

Bij het horen van een stadionnaam had ik altijd direct de associatie met de club die er speelde. Bij profclubs, maar soms ook zelfs bij amateurclubs. Daar zal ik niet uniek in zijn. De Kuip, De Adelaarshorst, Galgenwaard, Het Kasteel en natuurlijk De Langeleegte; ik weet zeker dat de clubs die hier spelen (of speelden) direct uitgesproken worden. Datzelfde geldt misschien ook wel voor De Westmaat, thuishaven van Spakenburg en IJsselmeervogels). Maar wie spelen er in het MAC3PARK stadion, het Riwal Hoogwerkers Stadion of het Van Donge & De Roo Stadion? En het Rat Verlegh stadion? Dat is het stadion van NAC waarvan ik ook dacht dat het naar een bedrijf vernoemd was, maar in werkelijkheid is het stadion vernoemd naar Mister NAC, Antoon Verlegh, bijnaam Rat. Een mooi eerbetoon.

Terug naar onze eigen club waar de bedrijvigheid langzaam maar zeker toeneemt. De scholen gaan aanstaande week weer beginnen en dan zullen ook alle teams weer in actie komen. En met de teams ook weer vele trainers, scheidsrechters, kantinemedewerkers en vele andere vrijwilligers die er voor gaan zorgen dat we kunnen genieten van onze club en alle activiteiten die georganiseerd gaan worden dit seizoen.

Het 99e seizoen van ons bestaan en het 44e op sportcomplex Berestein.

- vorige columns