Column 2019/16

10 augustus 2019 8:45

Het spel blijft hetzelfde, de regels zijn veranderd, het respect blijft ...

Afgelopen weekend hebben de betaald voetballers uit de Eredivisie het seizoen 2019-2020 afgetrapt. De oplettende kijker zal gezien hebben dat er een aantal veranderingen is ten opzichte van het vorige seizoen wat spelregels betreft. De nog beter oplettende kijker had deze wijzigingen al tijdens het Wereldkampioenschap voor vrouwen opgemerkt.

De meest van belang zijnde wijzigingen maakt de KNVB in een filmpje in slechts 95 seconden duidelijk. Het filmpje staat ook op onze site. Deze regels mogen dus het komende seizoen niet meer tot discussie leiden, want ze mogen nu als bekend verondersteld worden. Desondanks verwacht ik zeker aan het begin van het seizoen nog wel de nodige verwarring langs het veld. En waarschijnlijk ook wel op het veld. Ik ben ervan overtuigd dat niet iedereen op de hoogte is van de regels van de sport die hij/zij beoefent, laat staan de supporters.

Verenigingen moeten daar meer aandacht aan schenken. De KNVB geeft met het filmpje het goede voorbeeld en deed dat het al eerder door het spelregelbewijs voor junioren in te voeren. Sinds het seizoen 2014-2015 zijn junioren vanaf 17 jaar verplicht dit spelregelbewijs te halen. Het doel is om voetballers vertrouwd te maken met de regels. Dat zal meer inzicht geven en meer begrip voor de beslissingen van de (assistent-)scheidsrechter.

De vraag is of de spelregelkennis niet op een eerdere leeftijd gedeeld moet worden. Bijvoorbeeld op het moment dat jeugdspelers worden geconfronteerd met de spelregel buitenspel. Dit leidt bij vrijwel elke wedstrijd tot discussies. Niet dat de kennis over deze spelregel een discussie voorkomt, want vaak is de aanleiding van de discussie de eerlijkheid of de scherpte van de assistent-scheidsrechter en soms ook de kennis van de ‘vlagger’ over de buitenspelregel. Maar ook als er niets aan te merken valt op de eerlijkheid van de assistent-scheidsrechter dan leidt de buitenspelregel toch vaak tot discussie. Niet voor niets hebben we nu de VAR om onbedoelde dwalingen van professionele assistent-scheidsrechters te corrigeren. Wat is de oplossing bij het amateurvoetbal? De buitenspelregel afschaffen of wedstrijden laten spelen zonder assistent-scheidsrechter? Dat laatste is weleens geopperd en er zijn ook wedstrijden bij wijze van proef gespeeld waarbij scheidsrechters het zonder de hulp van assistenten moesten doen.

Zelf zag ik in juni op een jeugdtoernooi in Duitsland wedstrijden die zonder assistent-scheidsrechters werden gespeeld en het viel mij op dat er geen discussies of protesten waren bij beslissingen van de scheidsrechters om voor buitenspel te fluiten. Ik moet zeggen dat de ‘Unparteiischen’ er ook goed het oog in hadden.

Mogelijk dat het afschaffen van assistent-scheidsrechters ook bij ons zijn intrede doet. Dit seizoen in ieder geval nog niet. Ik hoop dat discussies rondom beslissingen van de scheidsrechters dit seizoen achterwege zullen blijven. Spelregelkennis zal daaraan bijdragen.

Hoe wordt het spel dit seizoen eigenlijk hervat met een scheidsrechtersbal? En wat is er anders bij een doeltrap?

- vorige columns