Column 2019/10

17 mei 2019 6:00

Zondagmiddag omkijken, vieren, afscheid nemen, vooruit kijken ...

“Zaterdag is de mooiste dag van de week”, klinkt de openingszin van de begeleidende song van het tv-programma All Stars. Wat mij betreft mag de zondag daar aan toegevoegd worden. Zeker als het zondagen zijn waarop het eerste elftal thuis speelt. Lekker ontspannen het voetbalweekend afsluiten. De enige taak die we als bestuur dan hebben, is het ontvangen van de scheidsrechter en vertegenwoordigers van de bezoekende vereniging en eventueel de KNVB. Hoewel besturen of vertegenwoordigers van bezoekende verenigingen het steeds vaker ‘af laten weten’.

Ik kijk altijd uit naar de zondagmiddagen; ook als er een uitwedstrijd op het programma staat. Dan is het zo mogelijk nog relaxter, we zijn dan immers te gast en is het vertegenwoordigen van onze vereniging onze enige taak. De enige spanning die er dan is, is of er gewonnen wordt.

Bij thuiswedstrijden komt er wat meer bij kijken, maar gelukkig zijn er rondom de thuiswedstrijden meer mensen betrokken. Er is een programmablaadje gemaakt met bespiegelingen op de wedstrijd, een omroeper is er voor de opstellingen, een gastheer zorgt voor de begeleiding van de scheidsrechter, er klinkt muziek voor de wedstrijd en in de rust en de jeugdcommissie verkoopt lootjes.

Alles bij elkaar geeft dat wat extra cachet aan de thuiswedstrijden van het eerste elftal. Helaas is komende zondag al weer de laatste thuiswedstrijd van het seizoen. De laatste jaren is het traditie geworden dat we dan ook de kampioensteams nog eens in het zonnetje zetten. Dat zal dus nu ook weer gebeuren, maar er is meer om aanstaande zondag nog even bij stil te staan. ­

Het naderende afscheid bijvoorbeeld van de huidige staf. Trainer Ronald Heerschop stopt niet alleen als trainer van S.V. ’s-Graveland, maar beëindigt zijn trainerscarrière, die hem 26 seizoenen leidde langs vele voetbalvelden. Daarnaast zullen ook Jos van der Burgt als leider en Ger Brakel als verzorger voor het laatst op hun vertrouwde plek langs het veld zitten. Bij een thuiswedstrijd welteverstaan, want er staat na aankomende zondag nog minimaal een wedstrijd op het programma. Daarna moet blijken of de resultaten genoeg zijn geweest voor een plaats in de nacompetitie en of we dus in navolging van het vorige seizoen op herhaling mogen in de nacompetitie. Met wel een belangrijk verschil; het gaat dan niet om handhaving, maar om promotie.

Zover is het nog niet, maar zondag kan een nieuwe stap gezet worden om het te bereiken. Hopelijk met de steun van een groot aantal toeschouwers. In vergelijking met andere clubs in de omgeving mogen wij ons gelukkig prijzen met de publieke belangstelling bij de wedstrijden van het eerste elftal. De support komt niet alleen van familieleden of clubgenoten, maar we zien ook steeds vaker andere toeschouwers die graag bij ons komen kijken. En is het niet per se voor het voetbal, dan is het wel om rondom de wedstrijd lekker bij te praten. Ook dat is dus een functie die we als vereniging hebben, een ontmoetingsplek.

Er kijken gelukkig dus nog meer mensen uit naar de zondagmiddagen. “Zondag is de mooiste dag van de week”!

Dus..... tot zondag 14.00 uur (iets eerder mag ook!).

vorige columns