COLUMN 2018/12

30 november 2018 7:00

SVS TV is begonnen ...

5 juni 2026, 20.30 uur

Op het Mediapark in Hilversum zit Studio Sport presentator Tygo Steenvoorden in de studio en heet de miljoenen aan de buis gekluisterde Nederlandse voetbalsupporters hartelijk welkom bij de start van het WK2026:

“Goedenavond, welkom bij de aftrap van het WK2026 dat voor het eerst in de historie wordt gehouden in drie landen: de Verenigde Staten, Mexico en Canada. Vanavond om 22.00 uur Nederlandse tijd trapt het Nederlands Elftal als titelverdediger het WK af in Edmonton Canada. Vanuit ons als huiskamer ingerichte studio zullen we het WK gaan volgen en in het bijzonder natuurlijk de verrichtingen van ‘onze’ jongens op het Noord-Amerikaanse continent. We doen dat vanavond net als de voorgaande jaren met Hugo Borst, met zijn nieuwe metgezel, teckel Frenkie. Naast Hugo zal bij de wedstrijden van Oranje Wesley Sneijder met ons gaan voor- en nabeschouwen.”

Na de introductie en korte inleidende bespiegelingen wordt overgeschakeld naar de rand van het veld van het Commonwealth Stadium waar verslaggever ter plekke Floor Blankenberg aan Dwight Lodeweges vraagt of de komende wedstrijd tegen gastland Canada de meest bijzondere is uit zijn trainerscarrière. De 69-jarige assistent-bondscoach, die samen met bondscoach Ronald Koeman deze zomer hun 8-jarige samenwerking zal beëindigen, is immers van Canadese komaf. In de nok van het stadion zit Tijn Degekamp die vanaf die hoge positie verslag zal doen van de openingswedstrijd en voor de kijkers de opstelling der beide elftallen alvast opnoemt. Even verderop zullen radioverslaggevers Julian Hendriks en Fabian Troost straks voor de luisteraars van het populaire radiosportprogramma Langs de Lijn beeldend verslag doen van de wedstrijd.

Terug in de studio wordt de spanning langzaam opgebouwd met een portret van een van de verwachte uitblinkers tijdens dit WK: Steven Bergwijn. Maaksters van diverse sportdocumentaires Famke van de Berg en Suus van Luijk portretteerden de huidige speler van Liverpool FC daar waar het allemaal begon: ASC Waterwijk in Almere. Beeldredacteuren Lars Verhoeven en Bo Welling geven vervolgens de supporters thuis met een prachtige compilatie van de vlekkeloos verlopen kwalificatiereeks het gevoel dat het ook deze zomer goed gaat komen.

Het wordt een makkelijke avond en Oranje kent met een 3-0 overwinning een prima start van het WK. In de catacomben van het stadion is het productieteam van de NOS onder leiding van
Mus Welling en Tess de Ruig druk bezig om ervoor te zorgen dat de hoofdrolspelers van de wedstrijd op tijd voor de eigen camera’s verschijnen. Dat lukt! Aanvoerder Matthijs de Ligt staat op het veld Floor te woord en in de studio schuift naast bondscoach Ronald Koeman ook de maker van twee doelpunten Naci Ünüvar aan bij Quinn Buitendijk, die na de interlands van Oranje de interviews voor zijn rekening neemt.

Ruim na middernacht sluit Tycho de eerste WK-dag af: “De kop is eraf, de eerste punten zijn binnen, we kunnen lekker gaan slapen. Morgenochtend om 9.30 uur zijn we er al weer met het Sportjournaal, dat dan gepresenteerd zal worden door Mylou Troost”. De avond wordt traditioneel afgesloten met een compilatie van de avond ondersteund door muziek met naast de tv-beelden ook eigen beelden van NOS-cameraman Max de Ruig.

Eindredacteur Sanne de Ruig kijkt achter de schermen tevreden toe. De eerste wedstrijd zit erop; er volgen er nog 79!

Wie ook met grote tevredenheid de hele uitzending heeft uitgekeken, is Karel van de Berg. Ruim acht jaar geleden lanceerde hij het idee van SVS TV en zag dat al zijn pupillen van het eerste uur hun draai hebben gevonden in de sportjournalistiek.

laatste columns