COLUMN 2018/11

16 november 2018 8:30

Generation Swipe. Welk medium, welke content ? Oftewel een knol of een citroen ?

Deze week is JO19-3 ons Team van de Week. Vorig seizoen zijn we begonnen om wekelijks een juniorenteam in het zonnetje te zetten. Op de dag zelf na de wedstrijd en in de week ervoor via de sociale media. Voor ons is het ook een manier om in contact te komen met de ouders, maar ook met de spelers zelf.

In de pupillentijd worden er veel activiteiten georganiseerd voor de jongere leeftijdscategorieën en dat worden er naarmate de jeugdleden ouder worden wat minder. Dat kan komen doordat de interesses van de jeugd, naarmate ze ouder wordt, veranderen. We zien het bijvoorbeeld aan het aantal junioren dat mee wil doen aan bijvoorbeeld het 4x4 toernooi of de Voetbaldagen (mogelijk tot en met de jeugd onder 15).  Met de stap van de basisschool naar de middelbare ziet hun wereld er anders uit. De pubertijd doet zijn intrede, er worden andere vrienden/vriendinnen gemaakt en er blijkt meer te zijn dan voetbal of er is minder tijd voor voetbal en de voetbalvereniging.

Wat kunnen wij als bestuur/vereniging doen om ze laten beslissen om de tijd die ze hebben aan voetbal te blijven besteden en aan de club? Missen ze iets, wat vinden ze leuk, wat niet, wat gaat goed en wat kan beter? En wat kunnen wij daaraan doen? Wat voor soort activiteiten moeten we organiseren of is het voldoende als we ze alleen maar de gelegenheid geven om lekker te chillen in de kantine?

Om te weten wat er leeft bij onze leden zijn we ook gestart om gesprekken te voeren met afvaardigingen van de seniorenteams en de teams onder 19. Hoe kijkt onze oudste jeugd bijvoorbeeld naar de overstap naar het seniorenvoetbal of wat houdt hun tegen? Studie, bijbaantjes, werk, vriend/vriendin, iets anders en wat is dat dan? En ook daar weer de vraag, welke invloed hebben wij daar op?

De vraag die we ons zelf stellen is, hoe bereiken wij onze jeugdleden? Nou, door de genoemde intitiatieven die we hebben genomen, maar daarnaast? We laten veel van ons lezen via de sociale media. Ons twitter- en instagramaccount en facebookpagina heeft vele volgers en likes en de artikelen op de website worden redelijk goed gelezen. En als SVS TV straks helemaal los is, zal dit ook vast goed bekeken worden.

Maar is dit voldoende, bereiken we daar alle leeftijdscategorieën wel mee? En zo niet, hoe dan wel. Daar proberen we achter te komen door de genoemde gesprekken en daarom vraag ik op deze plek daar ook aandacht voor. Ook om ze op te roepen om ook zelf initiatief te nemen om hun ideeën, enthousiasme of onvrede met ons te delen. Maar wordt deze column ook door de jeugd gelezen die op de website en facebook geplaatst is? Als ik eerlijk ben, vrees ik dat dat tegenvalt. Is dit voor iedereen wel het juiste medium? Maar als een jeugdlid dit wel leest en ideeën heeft hoe we hem/haar en leeftijdgenoten beter kunnen bereiken: laat het weten!

Moet ik misschien gaan vloggen en moet ik dan een andere naam aannemen zoals andere vloggers? Of heet Enzo Knol echt Enzo Knol?

vorige columns